تور ارمنستان: آیا ارمنستان از سیونیک عقب نشینی نموده است؟

به گزارش مجله نازلارا، فارس نوشت: در شرایطی که ادعاهای رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درباره کریدور ادعایی زنگه زور ادامه دارد، نخست وزیر ارمنستان اعلام نموده که نیروهای نظامی این کشور از استان سیونیک عقب نشینی ننموده اند.

تور ارمنستان: آیا ارمنستان از سیونیک عقب نشینی نموده است؟

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

منابع رسانه ای در ارمنستان خبر دادند، نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور در جلسه چهارشنبه (دیروز) مجلس ارمنستان به ادعاها درباره خروج نظامیان ارمنستان از استان سیونیک واکنش نشان داد.

به گزارش پان آرمنین، نخست وزیر ارمنستان به قانونگذاران مجلس این کشور اعلام نمود که هیچ تغییری در شرایط استقرار ارتش ارمنستان در استان سیونیک ایجاد نشده است.

نیکول پاشینیان خطاب به اعضای مجلس ارمنستان گفت: فرمانده نیروهای مرزی سرویس امنیت ملی (ارمنستان) توضیح داد که چنین تغییری صورت نگرفته است.

نخست وزیر ارمنستان اضافه کرد: مرزبانان ما از دسامبر 2020 در همین پست ها خدمت می نمایند، نمی دانم چه چیز دیگری می توان گفت.

طبق گزارش وبگاه ارمنستانی پان ارمنین، سخنان نیکول پاشینیان در بحبوحه تردیدها و اطلاعات متناقض تعدادی از مقامات درباره خروج ادعایی نیروهای نظامی ارمنستان از مواضع استراتژیک خودشان در سیونیک مطرح شد.

گِواک پارسیان شهردار شهر کاپان در استان سیونیک اولین مقامی بود که موضوع عقب نشینی از سیونیک را بیان کرد.

در پی اظهارات شهردار کاپان، ملیکست پوقوسیان استاندار سیونیک این ادعا را رد کرد و بعد از آن، سرویس امنیت ملی ارمنستان هم خروج از سیونیک را تکذیب نمود.

تکذیب مکرر مقام های ارشد ارمنستانی درباره خروج از سیونیک در شرایطی مطرح شده که ادعاهای مقام های جمهوری آذربایجان درباره ایجاد یک کریدور در این استان هم مرز با ایران همچنان ادامه دارد.

کریدور ادعایی زنگه زور

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان بارها از کریدور زنگه زور نام برده و تهدید نموده زنگه زور را خلاف منشور سازمان ملل و قواعد حقوق بین الملل با زور چه ارمنستان بخواهد و چه نخواهد از این کشور خواهد گرفت.

الهام علی اف و دیگر مقام های باکو مدتی پس از امضای توافق آتش بس قره باغ در نوامبر 2020 که به درگیری های مرگبار 44 روزه بین دو جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر این منطقه خاتمه داد، به تنش آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه سازی ایجاد کریدوری موسوم به زنگه زور روی آوردند.

آن ها مدعی هستند که در جریان توافق آتش بس و طبق مفاد آن، بر سر یک راستا زمینی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان به جمهوری آذربایجان توافق شده است؛ این در حالی است که هیچ یک از بندهای این توافق 9 بندی چنین الزامی را تعیین نمی کند.

در بند 9 توافق مزبور که به آن استناد می گردد، ارمنستان پذیرفته که راستاهای بسته حمل و نقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با جمهوری خودمختار نخجوان را باز نموده و امنیت حمل و نقل در راستاهای مذکور را تضمین کند اما در هیچ کجای آن از ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ارمنستان با ایران که باعث حذف این مرز و محروم شدن ایران از دسترسی به راستا ترانزیتی جمهوری ارمنستان می گردد، حرفی زده نشده است.

در این توافق نه نامی از جاده، کریدور و دالان خاصی آمده و نه راستای برای چنین جاده، کریدور یا دالانی تعریف شده است؛ آنچه اتفاق افتاده این است که باکو در حال جا انداختن قرائت، برداشت و یا به بیان بهتر، خواسته مورد نظر خود از بند 9 توافق به وسیله پروپاگانداست.

در بند 9 این توافق آمده است: باید همه اتصالات مالی و حمل و نقلی در منطقه باز گردد. جمهوری ارمنستان باید امنیت محورهای مواصلاتی حمل و نقلی بین منطقه ها غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را تضمین کند تا حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و بار در هر دو جهت ترتیب داده گردد. گارد مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه مسئول نظارت بر محورهای حمل و نقل خواهد بود. مطابق توافق طرف ها، محورهای حمل و نقل جدیدی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان و منطقه ها غربی جمهوری آذربایجان ایجاد می گردد.

ادعاهای رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درباره این کریدور ادعایی همچنان ادامه دارد و او و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست اخیر مشترکشان باز هم ادعاهایی را تکرار کردند.

علی اف گفت: کریدور زنگه زور کل دنیا تُرک (کشورهای ترک زبان) را به هم متصل خواهد نمود. (جمهوری) آذربایجان و ترکیه در حال اجرا اقدامات ملموس برای اجرای کریدور زنگه زور هستند.

اردوغان هم مدعی شد: روزی می رسد که بتوانیم از زنگه زور به استانبول، ایغدیر و قارص (استان های ترکیه) سفر کنیم. امکان تبدیل منطقه به مرکز ترانزیتی و لجستیکی توسعه خواهد یافت. تمامی همسایگان (جمهوری) آذربایجان از جمله ایران، گرجستان و ارمنستان می توانند از این پیشرفت بهره ببرند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1280

به "تور ارمنستان: آیا ارمنستان از سیونیک عقب نشینی نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارمنستان: آیا ارمنستان از سیونیک عقب نشینی نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید