ابزار تشخیص میکروب با تلاش یک محقق ایرانی ساخته شد

به گزارش مجله نازلارا، میکروب ها، ریزاندام هایی هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند و در همه جا از آب و هوا و خاک تا پوست بدن و مخاط انسان و جانوران به میزان زیادی وجود دارند.

ابزار تشخیص میکروب با تلاش یک محقق ایرانی ساخته شد

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، دستگاهی را تصور کنید که سریعا می تواند میکروب های اقیانوس ها و دیگر محیط های آبی را تحلیل کند و سلامت این ارگان ها (بسیار ریز که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند) و پاسخ آن ها به تهدیدات اکوسیستم خودشان را نشان بدهد.

محققان دانشگاه راتگرز دقیقا چنین دستگاهی را ساختند، وسیله ای قابل حمل که می تواند برای ارزیابی میکروب ها، نمایش میزان مقاومت به آنتی بیوتیک ها و تحلیل جلبک های صخره های مرجانی، استفاده شود.

مهدی جوانمرد، دانشیار گروه مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده مهندسی دانشگاه راتگرز گفت: این امر برای زیست شناسی محیطی با توجه به تاثیرات تغییرات آب و هوایی و سایر عوامل استرس زا بر سلامت میکروارگانیسم ها مانند جلبک هایی که شکوفه های مضر در اکوسیستم شکل می دهند، بسیار مهم است.

Debashish Bhattacharya، استاد برجسته گروه بیوشیمی و میکروبیولوژی دانشکده علوم زیست محیطی و زیست شناسی گفت: هدف ما توسعه روش جدید برای ارزیابی سلامت سلول ها بود که به استفاده از ابزار های ژنومی گران و پیچیده وابسته نباشند. همچنین می تواند توانایی ارزیابی و شناسایی شرایط سلول ها بدون فرستادن نمونه ها به آزمایشگاه، برای شناسایی تهدید های اکوسیستم بر اساس شاخص استرس را داشته باشد.

این تحقیق بر روی جلبک سبز Picochlorum متمرکز شده است. این ابزار سریعا می تواند نشان بدهد که آیا سلول تحت شرایط استرسی، قوی یا بی تاثیر است. میکروب ها یکی یکی از کانال های نازک تر از قطر موی انسان عبور میکنند. مقاومت یا مقدار انرژی الکتریکی وقتی که میکروب از کانال می گذرد، اندازه گیری می شود. مقاومت در بین سلول های یک جمعیت متفاوت است و منعکس کننده اندازه و شرایط بیولوژیکی آنهاست که هر دو مورد برای سلامتی مهم است.

محققان نشان دادند که اندازه گیری های الکتریکی میتواند در مقیاس سلول تنها یا جمعیتی از سلول ها اعمال شود. دانشمندان تصمیم دارند تا از این ابزار برای مشاهده مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در باکتری ها و جلبک های مختلف که در همزیستی با صخره های مرجانی هستند، برای سلامت بهتر مرجان ها استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 241

به "ابزار تشخیص میکروب با تلاش یک محقق ایرانی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابزار تشخیص میکروب با تلاش یک محقق ایرانی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید