اخبار اقتصاد ایران و دنیا در سامانه جامع تحلیل اخبار مالی

به گزارش مجله نازلارا، رپرتاژآگهی - شما حق دارید با آگاهی از اخبار به روز مالی، هوشمندانه و شادتر زندگی کنید.

اخبار اقتصاد ایران و دنیا در سامانه جامع تحلیل اخبار مالی

این شعاری است که اقتصاد آفرین را از دیگر مجله های آنلاین خبری اقتصادی در ایران متمایز می نماید.

اخیرا نیز خبرگزاری های مشهور ایرانی مثل خبرگزاری کار ایران یعنی ایلنا، قطره، خبرفارسی، شهر خبر و دیتاجو در خصوص اقتصاد آفرین اخبار مفیدی را منتشر نموده اند. مثلا دیتاجو به عنوان موتور جستجوی هوشمند، گزارش تحلیلی اقتصادی در خصوص اقتصاد آفرین با عنوان تحلیل اخبار اقتصادی با سامانه جامع اقتصاد آفرین (eghtesadafarin) منتشر نموده است که به نگاه اقتصاد آفرین از تحلیل اخبار اقتصادی پرداخته و همچنین با بازگو نمودن اقتصاد ایران، ارتباط اقتصاد جهانی با اقتصاد ایران را تحلیل و تفسیر نموده است.

با این تفاسیر صندلی ایران در اقتصاد جهان در کجا واقع شده است؟ این سوال اقتصادی است که می خواهم در این گزارش خبری از اقتصاد آفرین که در بخش اقتصادی خبرگزاری بین المللی خبرنگاران منتشر شده است، به پاسخ آن بپردازیم.

بانک جهانی با توجه به آخرین برآوردش نشان می دهد که در سال 2018، ایران در بین عظیمترین اقتصادهای جهانی، صندلی 26 را دارد و در سال گذشته میلادی، با توجه به برآورد صندوق بین المللی پول در بین عظیمترین اقتصادهای جهان، ایران صندلی 24 را به خود اختصاص داده بود. همه این برآوردها برمبنای قیمت های جاری و بر پایه دلار آمریکا بود.

همانطور که می دانید، ارزش سالانه کل کالاهای فراوری شده یا خدمات در یک کشور را فراوری ناخالص داخلی می نامند. ایران در سال گذشته میلادی، در بین چند کشور انگشت شمار از لحاظ رشد اقتصادی بود و اگر برای سال 2019 این شرایط را آنالیز کنیم، ایران در صندلی نازل تر خواهد بود. در سال گذشته، رشد اقتصادی ایران براساس برآورد صندوق بین المللی پول، مثبت 5/1 درصد بود. البته در پاییز پارسال این نهاد بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران را برای همین سال منفی 5 پیش بینی نموده بود، اما در 22 فروردین سال جاری گزارش جدیدی منتشر شد که نشان دهنده این است که ایران رشد مثبت 5/1 درصد را دارا است.

اغلب صندوق بین المللی پول نسبت به اقتصاد کشورها دیدگاهی خوشبینانه دارد و مستقیم از دولت ها بخش عمده آمارهای خود را می گیرند، این نهاد بین المللی در گزارش جدید به روشنی بیان نموده است که قسمتی از منابع ارزیابی رشد اقتصادی کشورها، آمارهای رسمی خود کشورها بوده است. در 9 ماه اول سال گذشته خورشیدی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی مدعی شد اقتصاد کشور، رشد 2/2 درصد داشته است. ژانویه سال جاری، بانک جهانی از اقتصاد جهانی گزارش جدیدی منتشر کرد و برای پارسال، رشد اقتصادی ایران منفی 7/3 درصد ارزیابی نموده است. طبق این گزارش، طی سه سال گذشته اقتصاد ایران همیشه رشد منفی داشته و در مجموع 5/16 درصد کوچکتر شده است. در سال های 2018 و 2019 طبق گفته صندوق بین المللی پول، اقتصاد ایران نزدیک به 13 درصد کوچکتر شده ولی پارسال 5/1 درصد رشد داشته است و سال جاری هم رشد 5/2 درصدی خواهد داشت.

در نهایت، در سال گذشته میلادی، فراوری ناخالص داخلی ایران براساس برآورد صندوق بین المللی پول، براساس قیمت های جاری؛ 635 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

در ابتدا اقتصاد ایران و کره جنوبی در یک سطح و به ارزش 65 میلیارد دلار بود و در سال 2010 و قبل از تحریم های بین المللی، اقتصاد ایران به 487 میلیارد دلار رسید، این در حالی است که اقتصاد کره جنوبی دو برابر این رقم شد و اقتصاد کره جنوبی پارسال حدودا سه برابر اقتصاد ایران شد.

گزارشی از سرانه فراوری ناخالص داخلی ایران

در طی چهار دهه گذشته، جمعیت ایران از 36 میلیون نفر به 83 میلیون نفر رسیده است و بیشتر از یک درصد جمعیت جهان را ایران در خود جای داده است.

ایران در صندلی 77 جهان، از لحاظ سرانه فراوری ناخالص داخلی واقع شده است. چند کشور فقیر آفریقایی و آمریکا جنوبی، پاکستان، افغانستان، عراق و … در شرایط بدتری از لحاظ سرانه فراوری ناخالص داخلی نسبت به ایران قرار گرفته اند.

در کشورهای شمال ایران از جمله؛ ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان، سرانه فراوری ناخالص داخلی بیشتر از ایران است. چهار دهه پیش طبق آمارهای صندوق بین المللی پول، سرانه فراوری ناخالص داخلی ایران کمی بیشتر از 6 هزار دلار بود و این مقدار دو برابر ترکیه بود؛ در حال حاضر سرانه فراوری ناخالص داخلی ایران 13 هزار دلار است و این مقدار تقریبا یک سوم ترکیه است.

با توجه به تحلیل گفته شده توسط اقتصاد آفرین در بالا، رتبه بندی ایران در اقتصاد جهانی، براساس کدام شاخص هاست؟ جواب این سوال اقتصادی در زیر تشریح شده است با ما همراه باشد.

شاخص اول: فراوری ناخالص داخلی

وقتی صحبت می شود که عظیم ترین اقتصاد جهان، آمریکا است و دومین اقتصاد عظیم جهان چین است از چه شاخصی صجت می کنیم؟

اندازه اقتصاد کشورها توسط ارزش پولی فراوریشان محاسبه می شود که این را فراوری ناخالص داخلی (GDP) می نامند. فراوری ناخالص داخلی، عبارت است از ارزش پولی کالاها و خدمات نهایی فراوری شده در داخل مرزهای یک کشور است که در طول یک سال نمایش داده می شود.

برای اینکه فراوری ناخالص داخلی کشورهای گوناگون را مقایسه کنیم، باید به ارزش دلاری فراوری ناخالص داخلی توجه زیادی داشته باشیم. در سال 2020، فراوری ناخالص داخلی ایران طبق آخرین آمارهای صندوق بین المللی پول، برابر بود با 72/635 میلیارد دلار و کشورمان از این جهت رتبه 22 جهان را به خود اختصاص داده بود و به ترتیب آمریکا با 93/29 هزار میلیارد دلار و چین با 72/14 هزار میلیارد دلار، رتبه های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

شاخص دوم: فراوری سرانه

در کشورهایی که نقش جمعیت پررنگ تر است می توان از شاخص فراوری سرانه استفاده کرد. برای محاسبه شاخص های سرانه، اقتصاد دانان (فراوری، درآمد، مصرف و …) را تقسیم بر جمعیت می نمایند و فراوری سرانه هم از تقسیم کردن فراوری ناخالص داخلی بر جمعیت حاصل می شود.

فراوری سرانه یک تعریف دیگری هم دارد؛ به طور میانگین هر ایرانی در فراوری تقریبا 7 هزار و 555 دلار ازکل فراوری ناخالص داخلی سهم داشته است. نمی تواند فراوری سرانه به خوبی رفاه مردم یک کشور را توصیف بکند چون معمولا مقدار آن با میانگین درآمد قابل تصرف و همچنین میانگین مصرف افراد جامعه، متفاوت است.

شاخص سوم: نرخ تورم

برای اندازه گیری تغییرات سطح عمومی قیمت ها باید از شاخص نرخ تورم استفاده بکنیم. تغییرات سطح عمومی قیمت ها در یک دوره معین را نرخ تورم نشان می دهد. اگر در کشوری نرخ تورم برابر با 3 درصد باشد، یعنی در یک سال قیمت کالاها و خدمات به طور میانگین 3 درصد افزایش پیدا نموده است. در ایران نرخ تورم سال ها است که دو رقمی است. در سال 2020، نرخ تورم ایران در آخرین گزارش صندوق بین المللی پول، برابر با 5/36 درصد بود و ایران از این جهت جز هفتمین کشور دارای تورم بالا است.

شاخص چهارم: رقابت پذیری جهانی

شاخصی که با آن می توان شرایط اقتصادی کشورها را با یکدیگر مقایسه کرد، شاخص رقابت پذیری جهانی است. این شاخص توسط مجمع جهانی اقتصاد، محاسبه و اندازه گیری می شود. در چهار زمینه شاخص هایی از جمله؛ محیط توانمندساز، سرمایه انسانی، بازارها و اکوسیستم نوآوری ترکیب می شوند و شاخص کل را می سازند. در بین همه این شاخص ها رایج ترین آن ها و هدف نهایی هر اقتصادی، حفظ و بهبود رفاه مردم است.

صندلی ایران در بین کشورهایی که بیشترین سهم را در تجارت جهانی دارند کجاست؟

نقش کلیدی را در اقتصاد جهان، تجارت دارد و دولت ها به همین علت کوشش می نمایند تا موانع را در حوزه تجارت جهانی از بین ببرند و زمینه را برای افزایش حجم و ارزش تجارت در جهان فراهم بکند. وقتی تجارت رشد می نماید باعث می شود تا اشتغال رشد پیدا کند و همچنین فراوری در کشورها رشد کند و این مساله می تواند رفاه را برای کشورهای فعال در این حوزه فراهم نمیاد.

کشورهایی که بیشترین سهم را در بازار تجارت جهان و بیشترین درآمد را از تجارت کالا و خدمات کسب می نمایند، کشورهایی هستند ک با سرعت بالایی رشد می نمایند و در این کشورها فرصت های زیادی برای اشتغال وجود دارد.

البته در این کشورها فعالیت های کارآفرینی و سیاست های حمایتی دولت ها از بخش خصوصی وجود دارد که علت آن حجم بالا منابع اقتصادی در اختیار دولت ها و کوشش برای تقویت رشد اقتصادی کشورها است.

کشورهای آمریکا، چین و آلمان در سال گذشته در عرصه تجارت جهانی، عظیمترین کشورهای فعال بودند. طبق آمارها، عظیمترین صادرنماینده خدمات در جهان، آمریکا است و توسعه بالا تکنولوژی در این کشور سبب شده تا در این عرصه قدرت زیای برای فعالیت وجود داشته باشد. از سال 2010، چین توانسته است صندلی دومین کشور عظیم جهان را از جهت ارزش تجارت کالا و خدمات را به خود اختصاص دهد.

در این رده بندی، آلمان صندلی سوم را به خود اختصاص داده است ولی در این کشور ارزش تجارت فاصله زیادی با دو کشور اول دارد. در سال قبل طبق آمار، ارزش تجارت در آلمان تقریبا 3500 میلیارد دلار بود. طبق گفته سازمان تجارت جهانی به علت توان بالا تجاری آلمان؛ این کشور اقتصادی، فراوری محور دارد و صنایع این کشور اروپایی بسیار توسعه سافته و فعال هستند و در تجارت آلمان کالاهای فراوریی سهم بالایی را به خود اختصاص داده است.

آمریکا بیشترین صادارت خدمات را دارد؛ در سال گذشته آمریکا طبق گزارش سازمان تجارت جهانی، 1/14 درصد از کل ارزش صادرات خدمات را در جهان به خود اختصاص داده است و این صندلی را به یاری وجود شرکت های عظیم فعال در جهان تکنولوژی از قبیل گوگل و فیس بوک دارد.

دومین کشور عظیم جهان از لحاظ سهم صادارت، بریتانیا است. در سال قبل این کشور، 8/6 درصد از درآمد صادراتی خدمات را به خود اختصاص داده است.

تیم تحریریه خبرنگاران از خوانندگان و دنبال نمایندگان اخبار اقتصادی در اقتصاد آفرین خواهشمند است نظراتتان را درباره این گزارش خبری از اخبار اقتصاد ایران و جهان در اقتصاد آفرین را برایمان در شبکه های اجتماعی در ایران به اشتراک بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص اخبار ایران و جهان می توانید به گزارش های اقتصادی با عناوین اخبار اقتصادی ایران در اقتصاد آفرین، اخبار اقتصاد آفرین از قیمت دلار، اقتصاد آفرین، از کارآفرینی تا اخبار اقتصادی از سایت instructure که یک مرجع آموزش بین المللی در جهان می باشد و مقالات آموزشی مختلفی را نشر می دهد را مطالعه نمایید.

همچنین اگر دنبال مرجعی آنلاین برای اخبار به روز و مشروح تحولات اقتصادی ایران و جهان هستید و می خواهید اخبار و گزارش های اقتصادی سریع و آسان پیگیری نمایید، می توانید جدیدترین اخبار اقتصادی را که از پرمخاطب ترین رسانه های اقتصادی و معتبرترین خبرگزاری های اقتصادی جمع آوری می شود را از اقتصادآفرین به آدرس اینترنتی www.eghtesadafarin.com دنبال کنید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1098

به "اخبار اقتصاد ایران و دنیا در سامانه جامع تحلیل اخبار مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخبار اقتصاد ایران و دنیا در سامانه جامع تحلیل اخبار مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید