ایده رابط کاربری متفاوت PS5 از کجا آمده است؟

به گزارش مجله نازلارا، شرکت هایی همچون سونی، نینتندو و مایکروسافت سال های زیادی روی طرح و برنامه ریزی کنسول های هر نسل خود فکر می نمایند. از لحظه ای که کنسولی منتشر می گردد، این شرکت ها رفته رفته ایده ها و طرح های جدید خود را برای کنسول های بعدی مطرح می نمایند، حتی اگر قرار باشد آن کنسول تا چندین سال بعد عرضه نگردد. این قضیه برای سونی و کنسول پلی استیشن 5 هم صادق بوده است. یکی از ویژگی های مهم و کاربردی رابط کاربری PS5 یعنی کارت های فعالیت که در کنترل سنتر این رابط کاربری وجود دارند، از مدت ها قبل طراح آن ریخته شده بوده است.

ایده رابط کاربری متفاوت PS5 از کجا آمده است؟

این کارت های جدید در رابط کاربری پلی استیشن 5 وجود دارد و با نام کارت های فعالیت (Activities) شناخته می گردد، یکی از این ویژگی هایی است که با استقبال بعضی از کاربران روبرو شده است. با استفاده از این ویژگی، می توانید در زمان کوتاهی به بخش های مختلفی از یک بازی یا مأموریت های آن بروید. همچنین در بخشی از این کارت ها، زمان احتمالی انجام و تمام کردن مأموریت ها یا آن بخش بازی هم نوشته شده تا با همه این ها بتوانید در وقتتان صرفه جویی کنید. برای مثال، در بازی مرد عنکبوتی: مایلز مورالز، در حین گشت وگذار در خیابان ها، می توانید با استفاده از این کارت ها، به سراغ یکی از مأموریت های فرعی که قبلا انجام نداده اید، بروید یا برای دریافت یک تروفی به بخشی از بازی بروید و آن را دریافت کنید و سپس ادامه بازی خود را از جهت قبل انجام دهید.

بهتر است به این نکته بپردازیم که سونی چرا این تصمیم مهم را برای رابط کاربری PS5 گرفته است. بر اساس مستنداتی که به تازگی توسط یکی از توسعه دهندگان به دست سایت VICE رسیده، سونی دلایل منطقی و جالبی برای این کار داشته است. این گزارش در سال 2019 از سوی سونی برای چندین توسعه دهنده فرستاده شده است و شامل چند اسلاید برای توضیحات قابلیت کارت های فعالیت و همچنین یاری های ویدیویی درون بازی است که بازیکن را از مشاهده ویدیوهای آموزشی یوتیوب بی احتیاج می نماید. البته، سایت VICE نمی تواند منبع خود را به صورت عمومی اعلام کند چراکه نمی خواهد نام آن افشا گردد و این قضیه برای آن منبع مشکل ساز گردد.

سونی در این گزارش گفته که بازی های تک نفره روی کنسول های آن ها استقبال بسیار خوبی داشته اند اما مسائلی هم وجود دارد که بعضی از بازیکنان با آن دست وپنجه نرم می نمایند. سونی 4 مورد از مسائل بعضی از کاربران با بازی های تک نفره را در این اسلاید ارسالی به توسعه دهندگان ذکر نموده است:

  • بازیکنان هیچ ایده ای از زمان اتمام بازی یا یک بخش ندارند و به همین خاطر تا زمانی که بیش از 2 ساعت وقت آزاد داشته باشند، آن بازی را تجربه نمی نمایند.
  • وقتی در بخشی از بازی گیر نموده اند زمان زیادی را برای جستجو و تماشای ویدیوهای آموزشی سپری می نمایند.
  • به دلیل خطر لو رفتن داستان یا ویژگی های بازی، برای تعامل با دیگر بازیکنان در شبکه های اجتماعی یا حتی در میان دوستان خود در پلی استیشن نتورک نگرانی دارند.
  • فراموش می نمایند که آخرین باری که یک بازی معین را انجام داده اند، مشغول چه کاری بوده اند و برگشتن به فضای آن بازی برایشان سخت است.

سونی در آن موقع در این ارائه اعلام نموده بود که نظر بسیاری از کاربران را جمع آوری نموده تا بتواند بهترین تجربه را در بازی های تک نفره برای آن ها رقم بزند. در یکی از نظرسنجی ها، سونی از 3000 بازیکن نظرخواهی نموده است. سونی در این رابطه می گوید:

مسأله ای که سونی با این موضوع مطرح می نماید، این است که بسیاری از مردم نمی دانند در چه زمانی و چگونه در وقت آزاد خود به تجربه بازی های تک نفره بپردازند. چرا که برخلاف بازی های چندنفره آنلاین که اغلب رقابتی هستند و هر دور آن مدت کمی طول می کشد، بازی های تک نفره جهت معین و طولانی تر دارند. به همین خاطر، سونی سیستم کارت های فعالیت رابط کاربری پلی استیشن 5 را طراحی نموده تا برای مثال بازیکنان هم بتوانند به راحتی بین مأموریت های مختلف یک بازی اپن ورلد تعویض نمایند و علاوه بر این بدانند یک مأموریت خاص چه میزانی از وقتشان را در بر می گیرد. این قضیه می تواند برای بسیاری از افراد که درگیری هایی نظیر شغل دارند، کاملا مفید باشد. سونی در ادامه می گوید:

  • رابط کاربری PS5؛ انقلابی عظیم در تجربه کاربری

البته این نکته را باید ذکر کرد که استفاده از این ویژگی اجباری نیست و سازندگان خود باید برای بازی ها از آن استفاده نمایند. تا به امروز چنین چیزی در بازی های انحصاری سونی نظیر آستروبات پلی روم، مرد عنکبوتی: مایلز مورالز و دیمونز سولز به خوبی اعمال شده و بعضی از بازی های دیگر هم از آن استفاده نموده اند. نکته جالب اینجاست که در حال حاضر، هر کدام از سازندگان به گونه ای از ویژگی کارت های فعالیت در رابط کاربری PS5 استفاده نموده اند.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 792

به "ایده رابط کاربری متفاوت PS5 از کجا آمده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده رابط کاربری متفاوت PS5 از کجا آمده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید