برنامه چند میلیون دلاری معاونت علمی برای توسعه ژن درمانی در کشور

به گزارش مجله نازلارا، به گزارش خبرنگاران، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسم افتتاح پروژه ژن درمانی بچه ها مبتلا به سرطان که در مرکز طبی بچه ها برگزار گردید، گفت: ما امروز راجع به یک درمان پیشرفته ای حرف می زنیم که کمتر از 5 شرکت دانش بنیان به این حوزه فکر می نمایند.

برنامه چند میلیون دلاری معاونت علمی برای توسعه ژن درمانی در کشور

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 200 مجموعه تبلیغاتی به حوزه ژن درمانی ورود نموده اند که این باعث افتخار است، گفت: بعلاوه 1500 محقق به صورت جدی در حوزه فناوری های پیشرفته پزشکی، سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت فعالیت می نمایند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری توضیح داد: اکنون شاهد این هستیم که فناوی اطلاعات به عنوان یک تکنولوژی به صنعت و زمره پزشکی ورود نموده و دستاوردهایی داشته است. بعلاوه به واسطه این فناوری شاهد درمان بیماری های لاعلاج و صعب العلاج بوده ایم.

دهقانی فیروزآبادی با تأکید بر اینکه در حال حاضر 600 محصول بر پایه علوم پیشرفته پزشکی وجود دارد که تا به امروز شش محصول مجوز گرفته است، اعلام کرد: این نشان می دهد که راه طولانی، پرامید و گسترده ای را در پیش داریم.

وی اضافه کرد: می توانیم در کشورمان درمان هایی در سطح و فناوری بالا با قیمت پایین داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به این پروژه ژن درمانی که با موفقیت فاز اول را طی نموده، گفت: درمان های این چنینی چند صد هزار دلار هزینه دارند که به برکت محققان کشور چنین درمانی به اندازه یک دهم این هزینه اجرا شده و این اقتدار علمی و فناوری کشور را نشان می دهد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ورود به حوزه درمان بچه ها ارزشمندترین سرمایه کشور محسوب می گردد، عنوان نمود: وقتی یک کودک بیمار است، نه تنها خودش آسیب می بیند بلکه یک خانواده و در آینده یک کشور راتحت تأثیر قرار می دهد. از این رو ورود به عرصه ژن درمانی و درمان بچه ها می تواند مزیت ویژه ای برای نجات آینده و احصای زندگی آنها باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده این صنعت و فناوری بر مبنای علوم و توانمندی داخلی است، می تواند ارزش اضافه کرده بالایی برای کشور داشته باشد؛ بعلاوه فراوری محصولات حوزه ژن درمانی علاوه بر درمان نیز می تواند ارزش اضافه کرده بالایی ایجاد کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تأکید کرد: این حوزه در درجه اول ارزش افزده 10 برابری را به واسطه نیروهای انسانی توانمند ایجاد خواهد کردو این بازار مصرف می تواند مورد توجه جهان قرار گیرد.

به گفته دهقانی فیروزآبادی به علت همین ایجاد ارزش اضافه کرده، صنعت ژن درمانی و سرمایه گذاری روی آن می تواند مجذوب کننده باشد.

وی توضیح داد: برنامه ما توسعه چنین مجموعه هایی برای پیشرفت شرکت های حوزه ژن درمانی است و در دوره نو معاونت علمی، برنامه های پیشران جدی و نوی را با سرمایه چند میلیون دلاری جلو می بریم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه به همین دلیل از مجموعه علاقه مند به توسعه صنعت ژن درمانی نیز همکاری خواهیم کرد، گفت: این حوزه احتیاج به برنامه زیرساختی برای توسعه صادرات دارد و ایران می تواند پایگاهی برای توسعه گردشگری سلامت در این حوزه تعریف گردد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: علاوه بر ایجاد مراکز پیشرفته در کشور در عرصه ژن درمانی نیز می توانیم چنین مراکزی را در هر جای جهان خصوصاً حاشیه خلیج فارس داشته باشیم. این نشان می دهد که مجموعه ژن درمانی ایران می تواند در کشورهای جهان خدمات جدی ارائه کند و ایجاد چنین مرکزی از برنامه های ماست.

وی با اشاره به زیرساخت 17 هزار هکتاری دانشگاه علوم پزشکی ایران برای توسعه صنعت ژن درمانی، اعلام کرد: همانطور که رئیس این دانشگاه اشاره نمود، چنین زیرساختی می تواند ظرفیت پذیرش 500 شرکت دانش بنیان باشد. ما از این قضیه حمایت نموده و چراغ آن را روشن خواهیم کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اضافه کرد: آینده مالی بر پایه سرمایه گذاری در این حوزه است. بنده به شخصه اولین چراغ این حوزه را روشن می کنم و از خیرین و سرمایه گذاران که به فکر آینده هستند، نیز دعوت خواهم کرد که به این حوزه ورود نمایند.

دهقانی بعلاوه در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز سلامت یکی از مسایل مهم جهان به شمار می رود، گفت: آینده صنعت سلامت در اختیار کشورهایی است که در حوزه های علم و فناوری حوزه سلامت فعال هستند.

معاون علمی خاطر نشان کرد: ژن درمانی، سلول درمانی و مهندسی بافت از شاخه های جدی حوزه آینده پزشکی هستند اما متاسفانه هزینه های علم و فناوری و توسعه این حوزه بالا بوده و درمان های آن نیز پر هزینه است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در کشور ارزش اضافه کرده زیادی به علت وجود نیروی انسانی متخصص و توانمند، داریم و هزینه فراوری نسبت به جهان پایین تر است، این حوزه می تواند پتانسیل خوبی برای ایجاد یک صنعت بزرگ در کشور باشد.

وی با اشاره به برنامه های معاونت علمی در این زمینه گفت: در این زمینه برنامه هایی را به منظور راه اندازی مراکز خدمات فناورانه پزشکی در کشورهای همسایه در دستور کار داریم تا بتوانیم در کشورهای دیگر بر اساس تعرفه های جهان، از ثروتی که دانشمندان ایجاد نموده اند به خوبی استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 آذر 1401 بروزرسانی: 5 آذر 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1604

به "برنامه چند میلیون دلاری معاونت علمی برای توسعه ژن درمانی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه چند میلیون دلاری معاونت علمی برای توسعه ژن درمانی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید