تکذیب افزایش عوارض خروج از کشور: سیر تا پیاز داستان 14 برابر شدن عوارض خروج

به گزارش مجله نازلارا، در چند روز گذشته انتشار خبری مبنی بر تغییر قیمت عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال 1401 سروصدای زیادی در فضای مجازی و رسانه ها به وجود آورد. خبرها حاکی از این بودند که عوارض خروج از کشور در سال آینده به طور ناگهانی با رشدی 14 برابری همراه خواهد شد!

تکذیب افزایش عوارض خروج از کشور: سیر تا پیاز داستان 14 برابر شدن عوارض خروج

این میزان که گفته شده بود از 400 هزار تومان به 5 میلیون و دویست هزار تومان افزایش پیدا می کند، باعث واکنش های زیادی از سوی مردم شد؛ چرا که میزان گفته شده برای عوارض خروج حتی بیشتر از یک ماه حقوق مصوب وزارت کار است!

سخنگوی دولت: تا به امروز هیچ افزایش قیمتی برای عوارض خروج اعمال نشده است

در همین باره سخنگوی دولت در واکنش به خبرهای منتشرشده به ایلنا گفت: در حال حاضر عوارض خروج از کشور هیچ افزایشی نداشته و در لایحه مطرح شده، تنها پیش بینی کل درآمد دولت از عوارض خروج از کشور در سال 1401 برآورد شده است. این میزان هم به سبب کاهش محدودیت های کرونایی در سال آینده است.

بهادری گفت درسال آینده پیش بینی کرده ایم که سفرهای خارجی افزایش داشته باشد، با در نظر گرفتن این پیش بینی درآمد دولت از این بخش هم نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت. او در ادامه گفت البته این مسئله هم وجود داشت که از دوت قبل پیشنهاداتی برای به روزرسانی نرخ عوارض خروج از کشور مطرح شده بود، اما در هیات دولت این مسئله مطرح نشد.

لازم به ذکر است درآمد دولت از خروج مسافران در لایحه بودجه سال 99 (شروع کرونا) حدود یک هزار و ششصد میلیون تومان محاسبه شده بود که در سال 1400 این رقم به یک باره به 110 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. در لایحه سال آینده این میزان به هزارو پانصد میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی دیگر درآمد کل دولت از این بخش در سال آینده حدود 14 برابر خواهد شد.

یکی از مواردی که در خبر روزهای گذشته به آن اشاره نشده، همین مسئله بود که در سال گذشته، پیشروی بیماری کووید-19 و بسته شدن بیشتر مرزها باعث کاهش شدید سفرهای خارجی شد و طبعا درآمد دولت هم از این بخش تقلیل پیدا کرد.

بنابراین منطقی تر است اگر میزان درآمد سال 1401 را با شرایط پیش از کرونا یعنی سال های 99 و 98 بسنجیم.

البته هنوز مسئولین و متولیان امر واکنش رسمی و دقیقی به این خبر نداشته اند.

میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری اخیر خود، رقم دقیقی را برای عوارض خروج از کشور اعلام نکرد و گفت هنوز هیچ رقمی نهایی نشده است.

عوارض خروج از کشورهای سال های گذشته چقدر بود؟

بر اساس بودجه اعلام شده سال 1398، پیش از شروع کرونا، عوارض خروج از کشور برای هر مسافر ایرانی که قصد خروج از کشور را داشت معادل 220 هزار تومان بود. این رقم برای سفر دوم به میزان 50 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. افرادی که بیش از سه سفر انجام دهند، تا 100 درصد افزایش نرخ عوارض خواهند داشت.

در سال 1399 هم این میزان برابر با 264 هزار تومان به ازای هر مسافر شد که با افزایش تعداد سفرها مشمول افزایش 50 و 100 درصدی می شدند.

با بسته شدن مرزها و شروع قرنطینه در بیشتر کشورها در سال 1400، عوارض خروج از کشور هم افزایش پیدا کرد. این رقم در سال 1400 برای هر مسافر ایرانی 400 هزار تومان برای سفر اول، 600 هزارتومان برای سفر بعدی و هشتصد هزارتومان برای سالانه سه سفر و بیشتر باید می پرداختند.

با توجه به سیر صعودی نرخ عوارض خروج از کشور، پیش بینی مردم این بود که عوارض در سال آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد که تا به امروز هنوز جزئیات قطعی از نرخ به ازای هر مسافر از سمت دولت اعلام نشده است.

درحال حاضر هنوز آیین نامه اجرایی پس از تحویل لایحه بودجه به دولت نوشته نشده است. بهتر است منتظر بمانیم تا پس از تدوین آیین نامه اجرایی جزئیات عوارض خروج از کشور به چه صورت خواهد شد.

چرا عوارض خروج از کشور مدام تغییر می کند؟

یکی از سوالاتی که این دو روز بین واکنش های مردم به خبر پنج میلیون تومانی شدن عوارض خروج از کشور وجود داشت، دلیل این نوسانات قیمتی در عوارض بود.

اگر کمی قبل تر را نگاه بیندازیم، مثلا سال 1396، قیمت عوارض خروج از کشور 75 هزارتومان تصویب شد که به شکل ناگهانی در سال 97 به 220 هزارتومان رسید. دلیل این افزایش های ناگهانی چیست؟

دولتمردان و مسئولین این میزان را متاثر از حجم سفرها و برنامه ریزی های هر دولت برای استفاده از بخش گردشگری می دانند. چرا که این عوارض خرج همین صنعت می شود. بنابراین با افت ظرفیت های گردشگری و کاهش درآمد دولت، این هزینه افزایش پیدا خواهد کرد.

چرا خبر افزایش عوارض خروج از کشور به 5 میلیون و دویست هزار تومان صحت نداشت؟

باتوجه به توضیحات قبلی فکر می کنم متوجه شده باشید فرآیند قیمت گذاری برای عوارض خروج از کشور به چه شکل است. دولت ابتدا یک تخمین از درآمد سال آینده خود به مجلس اعطا می کند و پس از تصویب آن در مجلس و تدوین آیین نامه، میزان این هزینه به ازای هر فرد مشخص می شود.

سو برداشتی که در اخبار منتشرشده در این باره وجود داشت، این بود که اعلام شد درآمد حاصل از خروج هر مسافر در سال آینده 14 برابر خواهد شد. یعنی 14 برابر هزینه فعلی که 400 هزارتومان است.

اما کل مسئله به این شکل است که در سال 1400 دولت با افت شدید درآمد حاصل از خروج کشور روبه رو شد، میزانی حدود 110 میلیارد تومان. همین درآمد در سال 99 چیزی حدود 1600 میلیارد تومان بود!

توانگر، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در خصوص همین مسئله گفت شیوع کرونا و واکسینه نشدن کشورهای متفاوت باعث شد دولت سیزدهم درآمد بسیار پایینی از خروج مسافر و عوارض مربوط به آن داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز از پیشنهاداتی درباره افزایش قیمت عوارض خروج از کشور خبر داد. او گفت یک سری طرح ها مثل افزایش عوارض به شکل درصدی از بلیت مسافر در مجلس مطرح شده است که هنوز برای دولت مطرح نشده است.

حرف آخر: آیا نرخ عوارض خروج از کشور ثابت خواهد ماند؟

اگر به سیر تغییرات قیمت عوارض خروج کشور توجه کنیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که این میزان امسال هم دستخوش تغییراتی خواهد شد. اما اینکه این میزان صعودی 14 برابری داشته باشد، اندکی دور از انتظار است، چرا که دولت تا امروز کاهش درآمد از این بخش را در کارنامه داشته و 1400 را سال خوبی برای درآمدزایی از این بخش ندانسته است.

لذا پیش بینی ما از قیمت عوارض خروج از کشور در سال 1400 میزانی کمتر از 5 میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود.

منبع: علی بابا
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1501

به "تکذیب افزایش عوارض خروج از کشور: سیر تا پیاز داستان 14 برابر شدن عوارض خروج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکذیب افزایش عوارض خروج از کشور: سیر تا پیاز داستان 14 برابر شدن عوارض خروج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید