درمان مجدد ریشه دندان

به گزارش مجله نازلارا، ممکن است دندانی که قبلا درمان ریشه شده دردناک و عفونی گردد و به درمان مجدد ریشه نیاز داشته باشد. دکتر محمدجعفر اقبال، متخصص درمان ریشه دندان و عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به سوالات ما در این مورد پاسخ داده اند.

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه دندان

درمان مجدد ریشه از درمان اولیه سخت تره

تبادل نظر با دکتر محمدجعفر اقبال، درباره عصب کشی مجدد

ممکن است دندانی که قبلا درمان ریشه شده دردناک و عفونی گردد و به درمان مجدد ریشه احتیاج داشته باشد. دکتر محمدجعفر اقبال، متخصص درمان ریشه دندان و عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به سوالات ما در این مورد پاسخ داده اند.

آقای دکتر! ممکن است یکی از دندان هایی که قبلا درمان ریشه شده، احتیاج به معالجه مجدد پیدا کند؟

بله، امکان دارد. در برخی موارد، دندان هایی که معالجه ریشه شده اند، درمان شان با موفقیت همراه نیست و توصیه می گردد برای اینکه نقایص درمان قبلی برطرف گردد مجددا تحت درمان قرار گیرند و به این می گویند درمان مجدد ریشه.

چه نقایصی ممکن است وجود داشته باشد تا درمان مجدد توصیه گردد؟

درمان ریشه دندان کاری وقت گیر و مشکل است. در برخی موارد، حین کار برای دندان پزشک مشکل هایی ایجاد می گردد یا به علت ساختمان، آناتومی و شکل دندان در ریشه ها کار ایده آل انجام نمی گردد. بنابراین ممکن است درمان اولیه ناموفق باشد. بعلاوه ممکن است به علت عفونت قبلی ریشه ها، ضایعه در انتهای ریشه شکل بگیرد که در این صورت دندان با تشخیص دندان پزشک کاندیدای درمان مجدد خواهد شد.

ممکن است یک درمان ریشه ایده آل هم به درمان مجدد احتیاج پیدا کند؟

بله. در برخی موارد با وجود درمان ایده آل نتیجه درمان موفقیت آمیز نیست و به عبارت بهتر درمان با شکست روبرو می گردد. در این صورت ممکن است دندان پزشک متخصص تصمیم بگیرد مجددا دندان را تحت درمان قرار دهد یا اینکه جراحی کند. بعلاوه در صورتی که دندانی درمان شده باشد و پرکردگی تاج آن تخلیه شده باشد با نظر دندان پزشک مجددا تحت درمان قرار می گیرد.

اگر درمان قبلی صحیح و مناسب اجرا شده باشد و تاج آن ترمیم نشده باشد، باید مجددا معالجه ریشه گردد؟

بله، حتی اگر درمان اولیه درست اجرا شده باشد ولی ترمیم مناسب تاج انجام نشده باشد یا پانسمان برای مدت بیش از 2 هفته افتاده باشد ضروری است درمان مجدد انجام گردد.

چرا؟

چون محیط دهان بسیار آلوده است و میکروب های زیاد و متنوعی در محیط دهان و بزاق وجود دارد. اگر تاج دندان ترمیم نگردد، ارتباط بین محیط دهان و کانال دندان وجود دارد. در آزمایش های مختلف ثابت شده که اگر تاج دندان ترمیم نگردد باوجود درمان ریشه مناسب، میکروب ها ظرف 2 تا 3 هفته مجددا کانال را آلوده می نمایند. به همین علت و به خصوص در مواردی که دندان درمان ریشه شده احتیاج به روکش دارد، ضروری است با نظر دندان پزشک درمان مجدد ریشه انجام گردد.

درمان ریشه مجدد چه مراحلی دارد؟

کلا درمان ریشه مجدد از درمان ریشه اولیه سخت تر است و به همین علت احتمال موفقیت آن هم از درمان اولیه کمتر است. ضروری است دندان پزشک کانال پر شده را تخلیه کند. این کار با استفاده از مواد و وسایل مخصوص انجام می گیرد. پس از تخلیه کامل کانال یا کانال ها کار پاک سازی اجرا شده و نهایتا کانال با مواد مناسب پر خواهد شد.

چه ایرادهایی ممکن است منجر به درمان مجدد گردد؟

در برخی موارد ممکن است دندان پزشک کانال دندان را به صورت کامل پاک سازی نکند یا نتواند تمام طول ریشه را تمیز نموده و با مواد مناسب پر کند. بنابراین دندان پزشک متخصص معالجه ریشه تصمیم می گیرد که درمان مجدد را انجام دهد. هم در برخی از موارد دندان ها، ریشه یا کانال های اضافه دارند که در درمان اولیه یا تشخیص داده نشده یا درست درمان نشده است. در این مورد هم ممکن است احتیاج به درمان ریشه مجدد وجود داشته باشد.

درمان مجدد از طریق چه کسانی انجام می گردد؟

برترین کسی که می تواند در تشخیص و درمان مجدد ریشه به بیمار یاری کند، دندان پزشک متخصص معالجه ریشه یا اندودنتیست است. البته برخی از دندان پزشکان عمومی که سال ها فقط کار درمان ریشه انجام داده اند هم توانایی درمان ریشه مجدد را دارند.

آیا اندودنتیست هر درمان شکست خورده ای را می تواند مجددا درمان کند؟

نه! بسیاری از موارد شکست درمان به علت نقص کار درمان ریشه نیست. نقص گاهی چنان عظیم و شدید است که امکان اصلاح آن وجود ندارد، بنابراین در برخی از موارد امکان اصلاح درمان اجرا شده وجود ندارد و ضروری است درمان دیگری انجام گردد.

مگر راه دیگری برای حفظ و نگهداری دندان هایی که درمانشان با شکست روبرو شده وجود دارد؟

بله؛ در برخی از موارد، مثلا دندان هایی که روکش های مناسبی دارند یا داخل کانال پین یا پست گذاشته شده است، امکان درمان مجدد وجود ندارد یا اصلا درمان مجدد به صلاح نیست. در این موارد دندان پزشک متخصص معالجه ریشه اقدام به جراحی پری اپیکال می نماید.

اندازه موفقیت درمان مجدد ریشه چقدر است؟

در کل، اندازه موفقیت درمان ریشه از درمان اولیه کمتر است اما به شرایط شخص و درمان قبلی هم بستگی دارد. در مواردی که در درمان قبلی به ساختمان ریشه و شکل کانال صدمه نخورده است کار راحت صورت می گیرد و نتیجه درمان هم معمولا مطلوب است اما در برخی موارد اشکال هایی ایجاد شده است که یا به سختی برطرف می گردد یا اصلا امکان برطرف آن مشکل وجود ندارد. در این موارد نتیجه درمان مورد سوال است.

چگونه و در چه زمانی می توان راجع به نتیجه درمان قضاوت کرد؟

کنترل نتیجه درمان بین 6 ماه تا 2 سال انجام می گردد. در طول این مدت و پس از درمان هم ضروری است معاینه کلینیکی از طریق دندان پزشک انجام گیرد و مشاهده ها و علایم مورد آنالیز قرار گیرد، به این معنی که دندان پزشک مطمئن گردد که دندان مشکل ندارد و فاقد درد و عفونت است. بعلاوه ضرورت دارد با توجه به شرایط دندان به صورت دوره ای از دندان رادیوگرافی تهیه شده و ضمن مقایسه تشخیص داده گردد. به عبارت بهتر، معاینه دندان و دهان پس از 2هفته و گرفتن رادیوگرافی 6 ماه، 1 سال و 2 سال پس از درمان توصیه می گردد.

اگر درمان مجدد با شکست روبرو شد، چه راه حلی وجود دارد؟

در بیشتر موارد می توان برای نجات دندان جراحی پر ی اپیکال را انجام داد البته نتیجه درمان جراحی هم تضمینی نیست و احتمال عدم موفقیت وجود دارد. در اصل درمان مجدد و جراحی پری اپیکال کوشش برای حفظ دندان است و در این دو درمان هم احتمال شکست وجود دارد بنابراین بیمار ضمن آگاهی باید ریسک عدم موفقیت درمان را قبول کند.

اگر شخص راضی به انجام درمان مجدد نباشد یا ریسک عدم موفقیت درمان را نپذیرد، چه راه حلی وجود دارد؟

در برخی موارد، این امکان وجود دارد که بدون درمان مجدد کار جراحی پری اپیکال انجام گردد. بنابراین اندودانتیست می تواند جراحی پری اپیکال را به بیمار پیشنهاد دهد و در صورت رضایت بیمار جراحی پری اپیکال انجام گردد. در صورتی که بیمار به هیچ کدام از دو راه برای درمان راضی نباشد قاعدتا راهی جز خارج کردن دندان وجود ندارد.خوشبختانه امروزه با رایج شدن درمان ایمپلنت جایگزین کردن دندان ها راحت تر شده است هر چند که این درمان هم شرایط و مسائل مخصوص به خود را دارد اما دندان پزشکان و بیماران ترجیح می دهند دندان های مشکوک را خارج نموده و با ایمپلنت جایگزین نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1244

به "درمان مجدد ریشه دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان مجدد ریشه دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید