دو فلزی که از موج گرانی جا ماندند

به گزارش مجله نازلارا، فلزات صنعتی تحت تاثیر چشم انداز احیای بخش فراوری در دوران پساکرونا درخشش چشمگیری پیدا نموده اند.

دو فلزی که از موج گرانی جا ماندند

به گزارش خبرنگاران، مس در بازار فلزات لندن به بالای مرز 10 هزار دلار در هر تن صعود نموده و نرخ معاملات تحویل سه ماهه این فلز هفته گذشته آخرین بار 10 هزار و 350 دلار بود. قیمت قلع روز پنج شنبه به بالاترین رکورد در 10 ساله اخیر صعود کرد و آلومینیوم به رکورد 2718 دلار سال 2018 نزدیک شد و آخرین بار 2530 دلار در هر تن معامله شد.

اما همه فلزات افزایش قیمت چشمگیر را تجربه نکردند. سرب و روی تحت تاثیر فرایند صعودی گسترده بازارهای کالا، افزایش قیمت داشته اند اما در حالی که قیمت مس از پایینترین رکوردش در مارس سال 2020 بیش از دو برابر افزایش پیدا نموده، قیمت روی تنها 58 درصد و سرب 30 درصد رشد نموده است.

گروه بین المللی مطالعات سرب و روی (ILZSG) علت این امر را مازاد عرضه عظیم در سال گذشته و ادامه فرایند مشابه در سال میلادی جاری برشمرده است. بازار روی پالایش شده مازاد عرضه 486 هزار تن را در سال گذشته داشت و پیش بینی می گردد مازاد عرضه سال جاری به 353 هزار تن می رسد.

در این بین، فراوری سرب در سال گذشته 172 هزار تن بالاتر از میزان مصرف بود و سال جاری هم 96 هزار تن مازاد عرضه این فلز وجود خواهد شد که سومین سال متوالی مازاد عرضه در بازار سرب به شمار می رود.

فراوری معدنی روی سال گذشته در کشورهای فراوریکننده از قرنطینه لطمه دید و 4.9 درصد در مقایسه با سال 2019 کاهش یافت. اما کارخانه های ذوب دنیا با وجود افت استفاده از ظرفیت فراوری، پیروز شدند فراوری این فلز را 1.6 درصد افزایش دهند.

فراوری سرب در هر دو شکل معدنی و پالایش شده در سال 2020 کاهش پیدا کرد اما تقاضا کاهش بیشتری داشت که با توجه به مختل شدن فعالیت بخش خودروسازی که مصرف کننده این فلز است، تعجب آور نبود.

چین که در بازارهای دیگر مانند مس و آلومینیوم مازاد تقاضای سایر کشورهای دنیا را به سرعت مصرف نموده است، به یاری این دو فلز نیامد. واردات روی پالایش شده به چین سال گذشته شش درصد کاهش یافت و به 512 هزار تن رسید که دومین کاهش سالانه متوالی بود. واردات سرب پالایش شده هم طی دو سال گذشته ریزش نموده و از 102 هزار تن در سال 2018 به 17 هزار تن در سال 2020 سقوط کرد.

مازاد فیزیکی بر قیمت سرب و روی که برخلاف فلزات دیگر، هیچ ارتباطی با برقی سازی و کربن زدایی ندارند تاثیر کاهشی گذاشته است. در واقع سرب در فرایند گذار از موتورهای احتراق داخلی به خودروهای برقی، یک بازنده بدیهی به شمار می رود. روی هم با وجود این که در باطری استفاده می گردد اما سهم کوچکی در این بخش دارد که تحت سلطه فولاد گالوانیزه واقع شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، هر دو فلز از احیای بخش فراوری دنیای بهره می برند اما بعید است جذابیت سرمایه گذاری مشابه فلزات مورد استفاده در ساخت باطری مانند لیتیوم و کبالت را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1069

به "دو فلزی که از موج گرانی جا ماندند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو فلزی که از موج گرانی جا ماندند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید