روش پیوند زدن انواع کاکتوس

به گزارش مجله نازلارا، امروزه کاکتوس هایی را می بینیم که ظاهر عجیب و زیبایی دارند این کاکتوس ها با عمل پیوند زدن به این شکل درآمده اند شما هم می توانید این کار را انجام دهید.

روش پیوند زدن انواع کاکتوس

چگونه عمل پیوند زدن کاکتوس انجام می گیرد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک ،برای اینکه چند گلدان زیبای کاکتوس داشته باشیم می توانیم کاکتوس ها را باهم پیوند بزنیم. با پیوند زدن می توان شکل های نو و هم کاکتوس های رنگی فراوری کرد و کاکتوس های بیمار را درمان نمود.

همچنین با پیوند زدن می توان سرعت گلدهی کاکتوس را بالا برد. بیشتر کاکتوس ها بعد از 5 - 4 سال گل می دهند، اما اگر روی پایه مناسب پیوند زده شوند می توان سن گلدهی شان را خیلی پایین آورد به 3 تا 4 ماه هم رساند.

وسایل مورد احتیاج برای پیوند کاکتوس

  • دستکش برای در امان ماندن از تیغ های کاکتوس
  • پنس یا یک انبر یا موچین برای درآوردن تیغ ها از دست
  • یک چاقوی تیز یا تیزبر (کاتر) برای برش
  • کش لاستیکی مرغوب برای نگه داشتن پیوند
  • الکل برای ضدعفونی چاقو

طریقه انجام عمل پیوند زدن کاکتوس:

1. ابتدا چاقو یا تیزبر را با الکل ضدعفونی کنید تا بیماری از کاکتوسی به کاکتوس دیگر منتقل نگردد.

2. پایه ای را انتخاب کنید که سالم باشد تا بتواند پیوندک را تحمل نماید و قسمت انتهایی سر پایه را به صورت افقی برش بزنید . برای برش زدن چاقوی شما باید تیز باشد زیرا در صورت کند بودن چاقوی شما این بخش موقع برش کمی لهیده می گردد و ممکن است پیوند، خوب نگیرد.

3. لبه های کناری پایه را از بغل به صورت اریب برش بزنید . اکنون سطح مقطع پایه شبیه هشت وجهی می گردد. لبه ها را باید بزنیم زیرا چند روز بعد سطح برش خشک و چروکیده می گردد و پیوندک پس می زند.

4. برای برش پیوندک دوباره چاقو یا تیزبر را ضد عفونی کنید.

5. برای اینکه احتمال پیوند زدن بالا برود باید قطر پایه و پیوندک متناسب و همسان باشد تا آوندهایشان خوب با هم چفت گردد . برای اینکه پیوندک پس نزد بهتر است ،پایه کمی عظیم تر از پیوندک باشد، زیرا بعد از پیوند، پیوندک رشدش سریع تر است و پایه رشد جزئی دارد بنابراین باید پایه توانایی نگهداری آن را داشته باشد.

6. با پنس پیوندک را از روی کاکتوس هایی که بچه نموده اند ، بردارید و با چاقوی تیز یا تیزبر لایه نازکی از کف آن را ببرید و روی پایه قرار دهید. حلقه آوندی پایه و پیوندک را با هم میزان کنید و پیوندک را روی سطح پایه بلغزانید تا هوا بین محل پیوند نرود.

7. چند تا کش دور گلدان بیاندازید تا از بالای پیوندک رد گردد و کل ارتفاع گلدان را در برگیرد و پیوندک را محکم نگه دارد . اگر کش دور گلدان محکم باشد ، پیوند هم خوب می گیرد.

8. در نمناک پیشنهاد می گردد برای گلدان های عظیم از وزنه به جای کش بهره ببرید به صورتی که دو طرف نخ را وزنه ببندید و از روی پیوندک آویزان کنید.

9. کاکتوس را در جایی دور از نور و دمای 20 تا 30 بگذارید و بعد از گذشت چند روز بعد از برقراری پیوند کاکتوس را به مکان دلخواه انتقال دهید.

اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس :

یکی از علت های بد شکل شدن کاکتوس ها بعد از پیوند، انتخاب غلط اندازه پایه و پیوندک است. باید قطر پایه و پیوندک متناسب و همسان باشد تا آوندهایشان خوب با هم جفت گردد.

پایه کاکتوس رو کوتاه انتخاب نکنید زیرا هر چه سطح نور گیر کاکتوس بیشتر باشد فتوسنتز بیشتری می نماید و در نتیجه رشد بهتری به پیوندک می دهد.

اگر می خواهید کاکتوس پیوندی شما سریع بچه بدهد به ریشه پایه دقت کنید زیرا هر چه ریشه های پایه پیوند در زمان پیوند بیشتر باشد پیوندک سریع تر آغاز به رشد و بچه دهی خواهد نمود .

اگر می خواهید پیوندک رشد خوبی داشته باشد باید به رشد پایه پیوند دقت کنید زیرا هر چه رشد پایه پیوند بیشتر باشد رشد پیوندک نیز بیشتر است.

جهت انتخاب پایه مناسب برای پیوندک از چند نفر آگاه سوال بپرسید زیرا بعضی از پیوندک ها روی پایه های خاصی رشد بهتری از خودشان نشان می دهند .

اگر می خواهید چند کاکتوس مختلف را روی هم به صورت طبقاتی پیوند بزنید و رنگ بندی مختلفی ایجاد کنید ، توجه نمایید که هر چه که طبقات بالاتر برود از رشد پیوندک کمتر می شوند به این معنی که ممکن است پیوند در طبقه سوم رشد بسیار کمی داشته باشد. سعی کنید بر روی یک پایه کاکتوس بیش از یک پیوند نزنید زیرا رشد مجموعه چند پیوندک بسیار از رشد یک پیوندک کمتر خواهد بود.

اگر کاکتوس جدید خریده اید و می خواهید روی آن پیوند بزنید اجازه بدهید پایه پیوند رشد جدید بکند زیرا بعد از جا به جایی کاکتوس و خرید آن از جایی به جای دیگر ممکن است رشد کاکتوس متوقف گردد و پیوندک رشد نکند .

بعد از پیوند زدن کاکتوس چه کارهایی باید بکنیم؟

گلدان را آبیاری کنید زیرا پایه قوی است و احتیاج آبی اش نسبت به پیوندک بیشتر است. در صورتی که پای گلدان خشک باشد پایه، آب پیوندک را به خود می کشد و آن را خشک می نماید اما اگر گلدان آب کافی داشته باشد ، پایه برای آب سراغ پیوندک نمی رود.

موقع آبیاری، روی محل پیوند آب نریزد. برای آبیاری بهتر است گلدان را در یک ظرف آب بگذارید تا گلدان خوب سیراب گردد.

پایه کاکتوس را از یک هفته قبل از پیوند آب ندهید زیرا راحت تر پیوند را جذب می نماید و پیوند پیروز تر خواهد بود.

زمانِ دریافتِ پیوند کاکتوس

زمان دریافت پیوند به نوع پایه کاکتوس بستگی دارد، اما کاکتوس ها طی یک هفته پیوند می گیرد . بعد از یک هفته کش را از روی کاکتوس بردارید زیرا اگر کش بیش از حد بماند به پیوندک فشار وارد شده و پیوندک را خراب می نماید.

نکته مهم در خصوص پیوند زدن کاکتوس:

اگر اولین بار است که پیوند می زنید پایه را از نوع ستونی یا عمودی (سرئوس) و پیوندک را از نوع گرد و توپی (اچینوپیس) انتخاب نمایید سپس بعد از یادگیری پیوند را روی گونه های دیگر هم امتحان کنید.

بهترین زمان برای پیوند زدن کاکتوس:

اواخر بهار و تابستان مناسب ترین زمان برای پیوند زدن کاکتوس ها است زیرا در این زمان ها شیره داخلی کاکتوس زیاد است و توانایی دریافت پیوند را دارند.

واژه های کلیدی :

پایه:همان کاکتوس گیرنده پیوند است که قسمت پایینی و ریشه دار گیاه است و وظیفه دارد بخش بالایی گیاه را تغذیه کند . همانطور که در نمناک عنوان شده است برای پایه بهتر است از کاکتوس های استوانه ای (خیاری یا ماری) و مخروطی بهره ببرید.

پیوندک:قسمت بالایی ه است که روی پایه قرار می گیرد و عضو دهنده یا اهدا کننده پیوند به حساب می آید. پیوندک می تواند جوانه های جدید یا برش بخشی از گیاه مادری باشد.

حلقه آوندی:با برش کاکتوس در وسط آن یک حلقه دایره ای مشاهده می کنید که مثل قلب آن است. موقع پیوند قلب پایه و پیوندک باید با هم میزان شوند. در بعضی کاکتوس ها حلقه آوندی به صورت دو خط موازی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 835

به "روش پیوند زدن انواع کاکتوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش پیوند زدن انواع کاکتوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید