تور ارزان دبی: زارعی: اماراتی ها مجبور به ترک الحدیده شدند، پیش بینی تغییرات بنیادین در جنگ یمن

به گزارش مجله نازلارا، کارشناس تحولات غرب آسیا تسلط انصارالله بر الحدیده را بیانگر تغییرات بنیادین و ژئوپلیتیکی در تحولات جنگ یمن دانست و معتقد است که این منطقه از لحاظ راهبردی اهمیت بیشتری نسبت به مأرب دارد و اماراتی ها از سر اجبار از الحدیده عقب نشینی کردند.

تور ارزان دبی: زارعی: اماراتی ها مجبور به ترک الحدیده شدند، پیش بینی تغییرات بنیادین در جنگ یمن

با تور ارزان دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

سعدالله زارعی در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرنگاران در ارتباط با تحولات نظامی اخیر در استان الحدیده یمن گفت: اتفاقی که در صحنه رخداده این است که نیروهای وابسته به امارات که در طول مرز غربی یمن و در سواحل دریای سرخ مستقر بودند، بخش عمده ای از مواضع خود را ترک کردند. در حقیقت، آنان مساحتی به عرض 120 کیلومتر و به عمق 10 کیلومتر از این منطقه ها را تخلیه کردند. این یک اتفاق بسیار مهم به شمار می رود و بیان نماینده تغییرات اساسی و ژئوپلیتیکی در تحولات جنگ یمن است.

شکست طرح سعودی برای مسدود کردن راه ارتباطی انصارالله با دریای سرخ

این کارشناس ارشد تحولات غرب آسیا با اشاره به کوشش گسترده سعودی ها و اماراتی ها برای مسدود کردن راه ارتباطی انصارالله با دریای سرخ گفت: هدف آنان این بود که یمنی ها را در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار بدهند و مقاومت آنان را درهم بشنمایند اما آنچه که در صحنه رخ داد، این بود که مقاومت یمنی ها درهم شکسته نشد و این طرح سعودی ها و اماراتی ها بود که رنگ باخت. در حقیقت، پس از حدود 5 سال که سعودی ها و اماراتی ها برای تصرف سواحل غربی یمن کوشش کردند، خاتمه ناگزیر شدند، بخش وسیعی از این سواحل را ترک نمایند.

پیروزی انصارالله در الحدیده، اتفاق راهبردی است

به عقیده وی، پیروزی انصارالله در الحدیده راه ارتباطی یمنی ها را به خارج تا حد زیادی باز می نماید و این پیروزی یک اتفاق راهبردی محسوب می گردد، به گونه ای که می توان گفت، پیروزی در الحدیده از پیروزی در شهر راهبردی مأرب بالاتر است. زیرا مأرب یک موقعیت مرکزی دارد و الحدیده یک موقعیت ورودی برای یمن دارد. یعنی الحدیده دروازه این کشور است ولی استان مأرب در مرکز یمن واقع شده است و بی ارتباط با کشورهای همسایه است.

ابعاد نظامی و سیاسی پیروزی انصارالله در الحدیده

این پژوهشگر تحولات غرب آسیا درباره تاثیر سیطره انصارالله بر الحدیده بر رخدادهای نظامی و سیاسی یمن توضیح داد: در صحنه میدانی هنگامی که نیروهای سعودی - اماراتی و عوامل آنها نتوانستند سواحل الحدیده را حفظ نمایند، به معنای پذیریش شکست است و این پذیرش شکست به طور طبیعی بر روحیه عوامل سعودی- اماراتی در تعز، عدن، مکلا و سایر منطقه ها تحت تصرف این نیروها اثر می گذارد و به شدت مقاومت آنان را در برابر انصارالله و ارتش یمن کم می نماید. از طرف دیگر باعث افزایش روحیه مردم مظلوم یمن می گردد و مقاومت آنان را در برابر ائتلاف سعودی- اماراتی - آمریکایی - انگلیسی افزایش می دهد. در سطح سیاسی نیز تسلط انصارالله بر الحدیده سبب می گردد، اعتماد به طرح های سعودی کاهش یابد و فشارهای بیرونی برای سرانجام دادن به جنگ یمن افزایش پیدا می نماید.

اهمیت حفظ الحدیده خیلی بیشتر از مأرب بود

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این احتمال وجود دارد که نیروهای اماراتی الحدیده را ترک نموده اند تا از سقوط شهر مأرب جلوگیری نمایند؟ گفت: نیروهای مستقر در مأرب با نیروهای مستقر در الحدیده با یکدیگر متفاوت هستند. نیروهای منطقه الحدیده، اماراتی ها و نیروهای وابسته به شورای جنوب بودند اما در مأرب نیروهای سعودی و نیروهای وابسته به منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن مستقرند. این نیروها با یکدیگر اختلافات شدیدی دارند. اصلا امکان ندارد، این نیروها از الحدیده بتواند به مأرب بیایند، در ضمن اهمیت حفظ الحدیده خیلی بیشتر از مأرب بود.در واقع، موقعیت الحدیده به واسطه سواحل طولانی اش و اینکه منطقه تنفسی انصارالله است، خیلی راهبردی تر از مارب به شمار می رود.

امارات به اجبار الحدیده را ترک کرد

زارعی عقب نشینی نیروهای اماراتی از الحدیده را ابتدا به ساکن و فی البداهه ندانست و گفت: طی روزهای گذشته انصارالله سه عملیات ایذایی در این منطقه انجام داد. رزمندگان انصارالله از سه نقطه به سمت ساحل ضرباتی را به نیروهای اماراتی و متحدانش زدند. اماراتی ها متوجه شدند، بعداز سرانجام عملیات ارتش یمن و انصارالله در مأرب که زمان آن بسیار نزدیک است، عملیات بعدی این نیروها در الحدیده است لذا برای اینکه به نوعی جلوی ضرر قطعی را بگیرند، پیشاپیش الحدیده را ترک کردند تا آبرومندانه باشد و تلفات ندهند و در ضمن بگویند ما خودمان عقب نشینی کردیم در حالی که تخلیه الحدیده برای اماراتی ها یک انتخاب نبود بلکه یک اجبار بود.

سیطره انصارالله بر الحدیده، ضربه سنگینی به عربستان سعودی بود

وی درباره تاثیر تحولات الحدیده بر عربستان گفت: این اقدامی که در سواحل غربی یمن انجام شد، فشارها بر روی سعودی ها را در جبهه داخلی و هم جبهه خارجی افزایش می دهد و این موضوع ، موقعیت عربستان را به شدت تضعیف می نماید. به نظر می رسد سیطره انصارالله بر الحدیده یک ضربه سنگینی به عربستان سعودی بود و این در حالی است که ریاض هم اینک تحت فشار واقع شده است و این فشارها بعد از فرار نیروهای اماراتی از سواحل غربی یمن افزایش پیدا خواهد نمود.

تمایل امارات و نیروهای وابسته به آن برای مذاکره با انصارالله

این کارشناس ارشد تحولات غرب آسیا درباره امکان مطرح شدن مذاکرات سیاسی برای سرانجام دادن به جنگ یمن طی روزهای آینده گفت: اینکه نیروهای وابسته به امارات در برابر حمله انصارالله و ارتش یمن به سرعت دست های خود را بالا بردند، نمایانگر تمایل امارات و نیروهای وابسته به آن برای مذاکره با انصارالله است . این موضوع نشان می دهد، از نظر ابوظبی و متحدانش، جنگ در یمن سرانجام یافته است و باید آنها شرایط کنونی با موضوع انصارالله را بپذیرند.گویا آنها این شرایط را پذیرفته اند. به نظر می رسد طی روزهای آینده شاهد آغاز یک سلسله مذاکرات آشکار بین انصارالله و طرف های جنوبی (نیروهای مورد حمایت امارات) برای سرانجام دادن به جنگ یمن خواهیم بود.

انصارالله از مذاکرات برای توقف جنگ استقبال می نماید

وی درباره سمت سوی این مذاکرات گفت: انصارالله نمی خواهد مسائل یمن را با جنگ تمام کند لذا به طور حتم از مذاکرات استقبال خواهد نمود. منتها مذاکراتی که بین یمنی ها و برای حفظ استقلال و عزت یمن باشد و مردم این کشور بتوانند یک زندگی خوبی را آغاز نمایند. در این چارچوب حتما انصارالله از مذاکرات استقبال خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1317

به "تور ارزان دبی: زارعی: اماراتی ها مجبور به ترک الحدیده شدند، پیش بینی تغییرات بنیادین در جنگ یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان دبی: زارعی: اماراتی ها مجبور به ترک الحدیده شدند، پیش بینی تغییرات بنیادین در جنگ یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید