عبور از سرطان با بشقاب سالم (اینفوگرافیک)

به گزارش مجله نازلارا، گرچه علم توانسته است در مقابل تکثیر دیوانه وار سلول ها سدی بگذارد اما هنوز نتوانسته به طور کامل این تکثیر غیرعادی را متوقف کند. به همین دلیل سرطان هنوز هم برای بشر، بیماری دردناکی است.

عبور از سرطان با بشقاب سالم (اینفوگرافیک)

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت آنلاین چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

یکی از راه چارههایی که همواره بر آن تاکید شده، تغذیه مناسب برای پیشگیری از ابتلا و باز هم تغذیه مناسب درصورت ابتلا به سرطان است.

همراه شدن بهمن ماه با مناسبت هایی مثل هفته پویش ملی مبارزه با سرطان (یکم تا هفتم بهمن) و نیز روز جهانی سرطان (16بهمن) سبب شد با دکتر کوروش جعفریان، متخصص علوم تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره راه چارههای تغذیه ای برای جلوگیری از ابتلا به سرطان و نکته هایی برای تغذیه افراد مبتلا به این بیماری صبحت کنیم که در ادامه می خوانید.

اگر بتوانیم از ابتلا به سرطان حتی به اندازه 5تا10درصد پیشگیری کنیم، موفقیت عظیمی است. تصور کنید با راه چارهی بتوانیم خطر ابتلا به بیماری ای مثل سرطان را تا 40درصد کاهش دهیم. آیا قابل توجه نیست؟ سبک زندگی سالم همان معجزه پیشگیری از سرطان است.

دکتر جعفریان شرح می دهد: 30تا40درصد از سرطان ها به وسیله پیشگیری، یعنی انتخاب سبک زندگی سالم قابل پیشگیری هستند. برای مثال دوری از فضای آلوده اعم از آلودگی های زیست محیطی یا رادیواکتیو، دوری از مکان هایی که با فلزات آلوده شده یا استفاده از محافظ در زمان قراردریافت در معرض نور آفتاب. این متخصص تغذیه ادامه می دهد: فعالیت فیزیکی منظم، تغییر در الگوی غذایی و در یک جمع بندی کلی انتخاب سبک زندگی سالم مانع از ابتلا به سرطان می گردد.

از قرمزها فاصله بگیرید

چند سیخ دل و جگر یا یک دست کله و پاچه همراه با یک لیوان نوشابه، شاید از نظر بسیاری خوشمزه تر از یک بشقاب ماهی بخارپز همراه با سیب زمینی بخارپز و یک لیوان آبمیوه تازه باشد اما تفاوت سلامت اولی تا دومی از زمین تا آسمان است.

دکتر کوروش جعفریان درباره مصرف گوشت ها می گوید: از مصرف گوشت قرمز به ویژه انواع چرب آن و احشای داخلی حیوانات دوری کنید. افرادی که بیش از اندازه از گوشت قرمز و احشای داخلی حیوانات استفاده می نمایند بیشتر درمعرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. گوشت قرمز بدون چربی حداکثر باید هفته ای یک بار مصرف گردد و بهتر است از سنی به بعد، ماهی و دیگر غذاهای دریایی و انواع ماکیان جایگزین گردد.

قندها را کنار بگذارید

ذائقه افراد متفاوت است اما در این که شیرینی خوراکی خوشمزه ای است، شکی نیست. حتی آنهایی که خیلی شیرین پسند نیستند، گاهی خوردن تکه ای شیرینی با یک فنجان چای یا قهوه را دوست دارند اما به عقیده دکتر جعفریان، خوراکی های حاوی شکر، خوراکی های سالمی نیستند.

این استاد دانشگاه می گوید: کاهش مصرف قندهای ساده راه چاره دیگری برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است. هرچه مقدار مصرف قندهای ساده افزایش یابد، خطر ابتلا نیز افزایش می یابد. نکته اینجاست که سلول های سرطانی، علاقه شدیدی به مصرف مواد قندی دارند.

او ادامه می دهد: آرد سفید از دیگر موادی است که مصرفش می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان گردد. در کشور ما هم بیشترین آردی که مصرف می گردد، آرد سفید است که در تهیه انواع نان های صنعتی، شیرینی و کیک کاربرد دارد. این مورد را به مصرف شکر اضافه کنید تا متوجه شوید مصرف کیک و شیرینی تاچه حد می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

خوراکی های صنعتی را فراموش کنید

شاید هرازگاهی (مثلا دو سه ماه یک بار) خوردن کمی سوسیس و کالباس بد نباشد اما قرار دریافت سوسیس و کالباس و گوشت های فرآوری شده در سبد غذایی خانواده، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

دکتر جعفریان شرح می دهد: متاسفانه برخی کارخانه های فراوری سوسیس و کالباس از نیترات و نیتریت به شکل بی رویه استفاده می نمایند. بنابراین باید به شکل کلان، درباره مصرف این مواد در کارخانه های صنایع غذایی ممانعت به عمل آید.

وی اضافه می نماید: برخی از محصولات کشاورزی نیز از نظر مقدار آرسنیک تحت کنترل نیست و باید مقدار آن کنترل گردد. از طرفی برخی از محصولات ممکن است آرسنیک بالایی نداشته باشند اما چون زیاد استفاده می شوند (مانند برنج یا گندم) آرسنیک موجود در آنها روی بدن تاثیر منفی می گذارد.

رنگی باشید تا پیروز شوید

به یک سبد میوه یا سالاد رنگارنگ فکر کنید. ناخودآگاه دلتان می خواهد یکی از این میوه ها را بردارید یا کمی سالاد بخورید.

این سبد میوه یا سالاد رنگارنگ به غیر از زیبایی ظاهری از عظیم ترین داروهای طبیعی برای مقابله با سرطان است اما چرا؟ دکتر کوروش جعفریان درباره رنگ و ویژگی های خوراکی ها می گوید: هر چقدر مصرف سبزی و میوه افزایش یابد خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا می نماید. دلیل آن هم آنتی اکسیدان موجود در هر خوراکی است که با رنگی تعیین می گردد. برای مثال کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان سبز رنگ کلروفیل و هویج حاوی کاروتن است. این ترکیب پیش ساز ویتامینA است و آنتی اکسیدان لوتئین موجود در سیب، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی و هندوانه و دیگر قرمزها از دیگر ترکیب های ضدسرطان هستند. مرکبات به عنوان منبع غنی ویتامینC بسیار مهم هستند. فیبر موجود در میوه و سبزی نیز بسیار یاری نماینده است. افرادی که غلات سبوس دار و حبوبات مصرف نموده و میوه ها را با پوست می خورند به دلیل فیبر بالا کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان های کلورکتال(سرطان کولون و روده ها) قرار دارند. مصرف بذر کتان، سویا و لبنیات کم چرب و پروبیوتیک از دیگر راه چارههای جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

اگر با خرچنگ دست به گریبانید

کنترل عوارض درمان: روش های درمانی مانند هورمون تراپی، مصرف دارو یا رادیوتراپی یا حتی مصرف داروهایی که برای تقویت سیستم ایمنی مصرف می شو د، ممکن است تغییراتی در فیزیولوژی بیمار ایجاد کند. نخستین مشکل، تغییر شرایط اشتهای بیمار (کم اشتهایی یا بی اشتهایی) است. زخم های دهانی، مسائل بلع، یبوست و اسهال و افت عملکرد سیستم ایمنی بدن از دیگر مسائل افراد مبتلاست بنابراین باید ملاحظات تغذیه ای متناسب با شرایط بیمار درنظر گرفته گردد.

پروتئین احتیاج دارند: به دنبال کاهش اشتها، کاهش وزن و کاهش بافت عضلانی را شاهد هستیم. ممکن است از نظر ظاهری وزن کم نگردد اما بافت عضلانی تحلیل برود. در این شرایط توصیه می گردد رژیم غذایی سرشار از پروتئین و مواد سالم انرژی زا مانند آجیل های خام باشد. ورزش، متناسب با شرایط بیمار از دیگر راه چارههاست. باید بتوانیم از کاهش وزن جلوگیری کنیم تا شانس بقا و تحمل بیماری و امکان درمان بالا برود.

دور از آلودگی: افراد مبتلا به سرطان به خاطر افت عملکرد سیستم ایمنی در معرض ابتلا به بیماری های دیگر و عفونت ها قرار دارند. به همین دلیل باید غذاها در شرایط کاملا بهداشتی تهیه و مصرف شوند. از خوردن غذاهای نیم پز پرهیز گردد. اگر غذایی بعد از پخته شدن دو ساعت بیرون مانده باشد، نباید مصرف گردد چون احتمال بروز آلودگی در آن افزایش یافته است.

خشکی دهان: باید این مشکل که از عوارض بیماری است با نوشیدن آبمیوه یا میوه های آبدار رفع گردد. خشکی دهان، محیط دهانی را مستعد ابتلا به عفونت و زخم ها می نماید.

اسهال و یبوست: اگر بیمار اسهال دار د باید مصرف فیبر را کاهش داده و با نوشیدن نوشیدنی تهیه شده از پودر اوآراس از خشک شدن سلول های بدن جلوگیری گردد. اگر برعکس یبوست پیش آید باید میزان فیبر مصرفی و تحرک بدنی افزایش پیدا کند.

3 نکته کلیدی در پیشگیری

در پیشگیری از ابتلا به سرطان به این سه نکته که شاید کمتر موردتوجه قرار می گیرند همواره توجه کنید:

وزن: داشتن وزن ایده آل از نکته های بسیار مهم بوده و اضافه وزن از عوامل تحریک نماینده سلول ها برای ابتلا به سرطان است.

روان: کوشش برای دوری از استرس و اضطراب و کسب آرامش، راه چاره مهم دیگری برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

ریزمغذی ها: مصرف ریزمغذی ها به ویژه سلنیوم، ویتامینB12 و اسید فولیک بسیار مهم است.

جهت مشاهده تصویر اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 839

به "عبور از سرطان با بشقاب سالم (اینفوگرافیک)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور از سرطان با بشقاب سالم (اینفوگرافیک)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید