قطران ذغال سنگ و آثار درمانی آن بر پوست

به گزارش مجله نازلارا، کل تار یک محصول جانبی ذغال سنگ معمولی یا ذغال سیاه است که حاوی ماده ای قیرمانند به نام بیتومن یا آسفالت است.

قطران ذغال سنگ و آثار درمانی آن بر پوست

همراه ما باشید و با تور دوحه از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

کُل تار (قطران ذغال سنگ) در اشکال مختلف می تواند به درمان بعضی بیماری های پوستی یاری کند. این ماده ممکن است موجب بعضی عوارض جانبی گردد، اما کارشناسان به طور کلی استفاده از آن را بی خطر در نظر می گیرند.

به نقل از مدیکال نیوز تودی، مردم از کل تار برای درمان شرایط پوستی مانند سوریازیس و اگزما استفاده می نمایند. بعلاوه، کل تار می تواند به کاهش التهاب، پوسته پوسته شدن و خارش پوست یاری کند.

کل تار خام دارای بویی قوی و ناخوشایند است و متخصصان پوست اغلب از آن استفاده نمی نمایند. با این وجود، مردم می توانند نسخه پالایش شده تری از آن را در شامپوها، کرم ها، ژل ها، و لوسیون ها بیابند.

متخصصان پوست به طور معمول محصولات کل تار را همراه با روش های درمان دیگر تجویز می نمایند. بعضی روش های درمان مبتنی بر کل تار می توانند بسیار موثر باشند - بعضی افراد بهبود کامل علائم پوستی، از جمله خاموشی طولانی مدت سوریازیس را گزارش نموده اند.

کل تار چیست؟

کل تار یک محصول جانبی ذغال سنگ معمولی یا ذغال سیاه است که حاوی ماده ای قیرمانند به نام بیتومن یا آسفالت است.

متخصصان پوست کل تار را برای بیماران مبتلا به شرایط پوستی، مانند اگزما یا سوریازیس به منظور کاهش قرمزی، خارش، و التهاب تجویز می نمایند.

متخصصان مراقبت از پوست ممکن است از این ماده در شکل خام خود برای درمان افراد مبتلا به سوریازیس پلاک مزمن استفاده نمایند. در این شرایط، آنها ممکن است کل تار 2 تا 5 درصد را در یک پایه نرم نماینده در ترکیب با پرتودرمانی فرابنفش استفاده نمایند.

درمان های کل تار به ویژه ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری سوریازیس سخت برای درمان روی کف دست ها یا کف پاها مفید باشند. متخصصان پوست ممکن است آن را برای افراد مبتلا به سوریازیس پوست سر تجویز نمایند.

اثربخشی درمان های کل تار فرق دارد و یک فرد نمی تواند از اندازه کل تار موجود در یک محصول اندازه اثربخشی آن را بیان کند. به اسم مثال، یک مطالعه نشان داد بیمارانی که از یک لوسیون حاوی 1 درصد عصاره کل تار استفاده می کردند در مقایسه با گروهی که از لوسیون حاوی 5 درصد عصاره کل تار استفاده می کردند، نتایج بهتری کسب کردند.

کل تار به درمان چه شرایطی یاری می نماید؟

متخصصان پوست ممکن است درمان های مبتنی بر کل تار را به تنهایی یا به اسم بخشی از یک برنامه درمانی که شامل نور درمانی، داروهای دیگر، یا هر دو می گردد، تجویز نمایند.

کل تار ممکن است در درمان موارد زیر موثر باشد:

- خارش

- سوریازیس پوست سر

- سوریازیس پلاک

- پوسته پوسته شدن

- سوریازیش روی کف دست ها و پاها

- التهاب

- پوست ضخیم شده

- اگزما

نحوه استفاده از کل تار

محصولات کل تار در اشکال مختلف برای استفاده موضعی وجود دارند. ممکن است شخصی از آنها در قالب لوسیون، پماد، کرم، ژل، یا شامپو استفاده کند.

فردی که از درمان های مبتنی بر کل تار استفاده می نماید باید آن را روی پوست خود استفاده نموده و ماساژ دهد. یک متخصص پوست می تواند تعداد دفعات و اندازه استفاده از محصول را تعیین کند.

بستن قسمتی که درمان روی آن انجام شده است می تواند قدرت کل تار را افزایش دهد، اما فرد می تواند برترین نتایج را با رعایت دستورالعمل های ارائه شده از سوی پزشک خود کسب کند. زمانی که از یک شامپوی کل تار استفاده می گردد، افراد باید از آن فقط روی پوست سر خود استفاده نمایند.

متخصصان پوست ممکن است از قیر و عصاره کل تار خام در درمان اگزمای مزمن استفاده نمایند.

عوارض جانبی احتمالی

به طور کلی، متخصصان پوست کل تار را محصولی بی خطر در نظر می گیرند، اما ممکن است موجب موارد زیر گردد:

- تحریک پوست

- راش ها یا جوش های آکنه مانند

- بوی ناخوشایند

- تورم

- احساس سوزش یا گزش

- خشکی یا شنمایندگی مو

- لکه دار شدن مو و لباس های رنگ روشن

- حساسیت به آفتاب

- تشدید سوریازیس

آیا کل تار موجب سرطان می گردد؟

برای بیش از 100 سال است که متخصصان پوست کل تار را برای درمان سوریازیس تجویز می نمایند، از این رو، کارشناسان به طور کلی آن را بی خطر در نظر می گیرند. با این وجود، در بعضی منطقه ها، مانند کالیفرنیا در آمریکا، محصولات کل تار باید برچسب هشدار سرطان داشته باشند.

این الزام به واسطه نتایج بعضی مطالعات با حضور سوژه های حیوانی که در آنها دانشمندان سوژه ها را در معرض مقادیر بسیار بیشتر از آنچه که افراد به طور معمول برای درمان سوریازیس استفاده می نمایند، قرار دادند، شکل گرفته است.

هشدار سرطان بعلاوه بر اساس پژوهش های قبلی در زمینه مطالعات شغلی متمرکز بر افرادی که با کل تار کار می نمایند، شکل گرفته است.

با این وجود، پژوهشگران هیچ مدرکی دال بر این که کل تار با غلظت بین 0.5 تا 5 درصد موجب سرطان می گردد، نیافته اند.

بعضی مطالعات نشان داده اند که بعضی مواد تشکیل دهنده در کل تار می توانند موجب سرطان شوند، در صورتی که فرد در معرض تراکم بسیار بالا از آنها قرار بگیرد.

افرادی که به نور خورشید حساس هستند یا داروهایی مصرف می نمایند که آنها را نسبت به نور فرابنفش آسیب پذیرتر می سازد هم نباید از کل تار استفاده نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1184

به "قطران ذغال سنگ و آثار درمانی آن بر پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطران ذغال سنگ و آثار درمانی آن بر پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید