مسجد جامع اصفهان؛ شکوه معماری صفوی

به گزارش مجله نازلارا، مسجدشاه که به نام های مسجد جامع، مسجد سلطانی و مسجد امام نیز شهرت دارد، یکی از مساجد میدان نقش دنیا در اصفهان است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمارمی رود.

مسجد جامع اصفهان؛ شکوه معماری صفوی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان مسجد جامع عباسی در ضلع جنوبی میدان نقش دنیا اصفهان و در محدوده دولتخانه صفوی قرار گرفته است. در مجاورت با بناهای مهم دوران صفوی چون، عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است. با خبرنگاران مراه باشید.

تاریخچه مسجد جامع عباسی

این مسجد مهمترین مسجد دوره صفویه در شهر اصفهان است که هم به لحاظ عظمت جنبه معماری و هم کثرت تزیینات حائز اهمیت می باشد. ساخت مسجد جامع عباسی که در ضلع جنوبی میدان نقش دنیا قرار گرفته است در سال 1020 ه­. ق به فرمان شاه عباس اول و در بیست و چهارمین سال سلطنت وی آغاز گشته و به منظور تزیین میدان، در سال 1025 هجری قمری و در حالی که هنوز مشغول پی ریزی قسمت های دیگر مسجد بوده اند، سر در نفیس کاشیکاری معرق آن را به اتمام رسانیده اند. این مسجد شاهکاری جاویدان از معماری و کاشی کاری و حجاری ایران در قرن یازدهم هجری است.

از نکات جالب این مسجد انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگ جنوبی آن است، ارتفاع گنبد بزرگ از سطح زمین 52 متر و ارتفاع مناره های داخل آن 48 متر و ارتفاع مناره های سردرآن در میدان نقش دنیا 42 متر است.

معماری

معماری مساجد جامع به عنوان اصلی ترین عنصر شهر و ممیزه­ شهر وجایگاه ویژه­ ای در معماری و شهرسازی پس از اسلامی دارند. نقش مساجد جامع در شکل­ دهی کالبدی عناصر شهری دیگر همانند بازارها، معابر و … از یک سو و عنایت ویژه ی حکام اسلامی به ساخت مسجد جامع شهر در هر دوره، از سوی دیگر، سبب شده تا همیشه مسجد جامع به عنوان یک نشانه­ شهری قابل توجه در کل شهر مطرح باشد.

کاشیکاری

عالی ترین کاشیکاری مسجد در سردر ورودی آن قرار گرفته و سراسر آن با رنگ بندی های کامل آکنده از کاشی هفت رنگ و معرق است. قوس اصلی ورودی با سه ردیف مارپیچ تزیینی آبی روشن قاب بندی شده و از داخل گلدان هایی مرمرین حجاری شده قوس را در بر گرفته است. قاب های نیم گنبد با ستارگان و پیچک های تاک فراز آمده از گلدان ها تزیین شده است. قاب های باشکوه همچون سجاده هایی که مدخل را در برگرفته باشند، با سنگ مرمر تزیین یافته اند.

بقیه مسجد با کاشی های نامرغوب تر هفت رنگ آذین یافته است. در بخش بالا خانه روی سردر مسجد یک قاب کاشی معرق با نقش حیوانی - دو طاووس سبز رو به روی هم - وجود دارد، که در سنت های ایرانی نماد ابدیت است (مانند ققنوس). در قاب کاشی های دیگر، گنجشک ها و شاخه های گل و بته در کنار هم قرار دارند؛ این نقوش یادآور بهشت و باغ های باطراوت و جاودانه آن است. عبارات الله، محمد و علی با استفاده از خطوط کوفی بنایی سر در را تزیین داده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری اصفهان و جاذبه های ناشناخته را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 762

به "مسجد جامع اصفهان؛ شکوه معماری صفوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع اصفهان؛ شکوه معماری صفوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید