معرفی دستگاهی برای اندازه گیری عناصر موجود در آلیاژها طی چند دقیقه

به گزارش مجله نازلارا، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان دستگاهی را به منظور شناسایی و بررسی فلزات برای صنایع فولادسازی ارائه کردند که از طریق آن علاوه بر بررسی کیفی آلیاژ تولیدشده، می توان میزان عناصر استفاده شده در هر آلیاژی را مشخص کرد.

معرفی دستگاهی برای اندازه گیری عناصر موجود در آلیاژها طی چند دقیقه

ابوذر حیدرزاده، مجری طرح در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به طراحی و تولید دستگاه کوانتومتر آنالیز فلزات در این شرکت دانش بنیان، گفت: این محصول وارد بازار شده و در حال اجرای فازهای تکمیلی این دستگاه هستیم.

وی با بیان اینکه این دستگاه قادر است در مدت کوتاه چند دقیقه ای آنالیز فلزات را انجام دهد، اظهار کرد: نمونه های فلزی که از کوره ذوب برداشته شده اند از طریق این دستگاه مورد آنالیز قرار می گیرند و اطلاعات مورد نیاز در زمینه اینکه این ذوب تشکیل شده مورد نظر بوده است یا نیاز است تا اضافه نمودنی های دیگری به آن اضافه شود، به ریخته گر داده می شود.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه با استفاده از این دستگاه می توان با سرعت بیشتری اقدام به آلیاژسازی کرد، یادآور شد: دستگاه کوانتومتر جزو حساس ترین و استراتژیک ترین دستگاه های صنایع فولاد به شمار می رود، به گونه ای که بدون این دستگاه، فولادسازی امکان پذیر نخواهد بود.

مجری طرح، با بیان اینکه تا به امروز این دستگاه از خارج به کشور وارد می شد، اظهار کرد: این دستگاه در فاز تولید صنایع فولادسازی کاربرد دارد و از آن برای مشخص نوع آلیاژ ساخته شده استفاده می شود.

به گفته وی به طور مثال اگر قرار است شمشی برای تولید میلگردهای ساختمانی تولید شود، در صورتی که گوگرد آن بیش از حد استاندارد باشد، میلگرد تولید شده به راحتی با دست خم می شود و مشخص نوع آلیاژ ساخته شده در مرحله ریخته گری با استفاده از این دستگاه انجام خواهد شد.

این محقق به بیان عملکرد این دستگاه پرداخت و با بیان اینکه پایه عملکرد آن بر اساس جرقه ای است که بر روی نمونه فلزی زده می شود، ادامه داد: بعد از آن پلاسمای آرگون تولید می شود و بخار فلزات مختلف و مواد تشکیل دهنده سطح فلزی در داخل پلاسما و نور جرقه شروع به درخشندگی می کند و واحد اپتیکی این دستگاه، نور درخشان را جذب می کند.

حیدرزاده با تاکید بر اینکه هر عنصری در طبیعت طیف اثرگذاری دارد و برای هر عنصری منحصر به فرد است، اضافه نمود: بر این اساس بخش اپتیکی این دستگاه از طریق منشوری، طیف نوری ایجادشده را باز می کند و پس از آنالیز طیفی مشخص می شود که چه عناصری داخل فلز وجود دارد.

به گفته وی، این دستگاه علاوه بر آنالیز کمی، آنالیز کیفی نیز انجام می دهد؛ از این طریق اعلام می کند که از هر عنصری چه مقدار در داخل فلز وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 704

به "معرفی دستگاهی برای اندازه گیری عناصر موجود در آلیاژها طی چند دقیقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دستگاهی برای اندازه گیری عناصر موجود در آلیاژها طی چند دقیقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید