ملی شدن صنعت نشر حیاتی است، اگر...

به گزارش مجله نازلارا، خبرنگاران ، محمد رضا اربابی، رئیس هیات مدیره کانون کشوری انجمن های صنفی: بی تردید بحران کاغذ در دهه اخیر مهم ترین چالش صنعت نشر ایران بوده است که خود گرفتار چرخه ای از علت ها و معلول هاست.

ملی شدن صنعت نشر حیاتی است، اگر...

تولید کاغذ در ایران درصد بسیار کمی از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. اما چرا؟ ساده ترین و صریح ترین پاسخ به این سوال این است: سودجویی رانت خوارها و بی تدبیری و بی تفاوتی مقامات مربوطه.

وابستگی محض صنعت نشر ایران به کاغذ وارداتی یعنی قراردادن قیمت تمام شده کتاب روی منجنیق دلار.

از طرف دیگر بالارفتن قیمت تمام شده کتاب، قیمت پشت جلد آن را افزایش داده و در نتیجه کتاب را از سبد خانواده های ایرانی حذف می کند؛ و این یعنی کاهش درآمد ناشران و اهالی قلم.

پس مبرهن است که افزایش تولید کاغذ مرغوب در میان مدت می تواند تاثیرات قابل توجهی بر بازار کتاب ایران داشته باشد.

بدیهی است تجربه های قبلی نشان می دهد، کاهش واردات باید با دقت بالا و سرعت منطقی صورت بگیرد تا خود منشا رانت های جدیدی نشود.

از طرف دیگر، حمایت جدی از بسترهای فروش دیجیتال کتاب و کتاب صوتی هم می تواند ذائقه مخاطب را جذب کتاب غیرکاغذی کرده و به موازات اقدامات پیش گفته، نیاز بازار به کاغذ را کاهش دهد.

و اما در مورد تولید کاغذ، بهره گیری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان امری ضروری است که با یک فراخوان و بررسی طرح های توجیهی می توان به نتایج چشمگیری دست یافت.

در پایان باید گفت ملی شدن صنعت نشر ایران، اگر به بومی سازی زیرساخت های نشر و مبانی سخت افزاری اختصاص یابد نام و اقدام درستی است.

اما اگر بخواهد مبانی نرم افزاری و اندیشگانی و بستر های ارائه آن را هم در بر بگیرد، شاید در کوتاه مدت عده ای معدود را راضی کند، اما در بلندمدت اثرات دفعی و سلبی بسیاری خواهد داشت که در آینده و عنداللروم به تفصیل به آن ها خواهم پرداخت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1236

به "ملی شدن صنعت نشر حیاتی است، اگر..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملی شدن صنعت نشر حیاتی است، اگر..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید