کهنسال ترین درخت گردوی ایران در اصفهان به ثبت ملی رسید

به گزارش مجله نازلارا، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کهنسال ترین درخت گردوی ایران در اصفهان به ثبت ملی رسید.

کهنسال ترین درخت گردوی ایران در اصفهان به ثبت ملی رسید

علیرضا ایزدی گفت: از میان پرونده های آثار طبیعی ارسالی به شورای ثبت استان، 12 پرونده به منظور ارسال به شورای ثبت ملی آثار طبیعی کشور انتخاب و ارسال شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: خوشبختانه تمامی این 12 پرونده در این شورا تأیید و ثبت ملی شد، که در این میان کهنسال ترین درخت گردو ایران که تا به امروز شناسایی شده با 950 سال سن به همراه 45 درخت کهنسال دیگر در روستای کلوسه از توابع شهرستان فریدون شهر در استان اصفهان به ثبت ملی رسید.

او اضافه کرد: از دیگر آثار مهمی که در این شورا تأیید و به ثبت رسید، میتوان به ثبت ملی منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه مربوط به دوران الیگوسن و میوسن با ویژگی های منحصر بفرد زمین شناسی در شهرستان نطنز و بعلاوه ثبت درخت کهنسال ارس در روستای مازه ابول از توابع شهرستان فریدون شهر اشاره نمود.

ایزدی توضیح داد: ثبت ملی درختان کهنسال گردوی نر پنبه و درخت کهنسال گردو روستای خوش میوه، ثبت ملی درختان گردوی کهنسال در روستای کوچیره، ثبت ملی درختان گردوی وستگان در روستای وستگان، ثبت ملی 2 درخت کهنسال گردو در روستای وهرگان از توابع شهرستان فریدون شهر از دیگر مواردی بود که در این شورا به ثبت ملی رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تأکید کرد: در شهرستان تیران و کرون نیز درخت کهنسال نارون روستای سرپنگ سقاخانه و درخت کهنسال نارون روستای وسک دیجر، دو پرونده ثبتی دیگر بود که به همراه درخت چنار کهنسال روستای خوشوئیه در شهرستان لنجان و درخت کهنسال پسته مزرعه محمدیه شهرستان نایین به عنوان دومین درخت کهنسال پسته شناسایی شده در ایران از استان اصفهان به ثبت ملی رسید و امیدوارم با ادامه این روند در ثبت آثار طبیعی، ملموس و ناملموس استان، قدم مهمی به منظور حفاظت و معرفی این آثار بی نظیر برداشته گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1636

به "کهنسال ترین درخت گردوی ایران در اصفهان به ثبت ملی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهنسال ترین درخت گردوی ایران در اصفهان به ثبت ملی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید