اهمیت رعایت الگوی صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان

به گزارش مجله نازلارا، خبرگزاری خبرنگاران-برای جلوگیری از عوارض روزه داری باید الگوی صحیح تغذیه در ماه رمضان رعایت گردد.

اهمیت رعایت الگوی صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مائده مظفری نیا کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان حضرت رسول (ص)، افزایش چربی خون، اضافه وزن، یبوست، ضعف و خستگی شدید، اختلالات خواب و خلق و خوی را از عوارض رعایت نکردن الگوی صحیح تغذیه در ماه رمضان دانست و گفت: در ایام روزه داری زمان بندی غذاخوردن، نوع موادغذایی مصرفی، رعایت گروه های غذایی و دهیدراته نشدن بدن با اهمیت است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان حضرت رسول (ص) اضافه نمود: نوع موادغذایی که در سحر خورده می گردد از لحاظ تامین انرژی و موادمغذی اهمیت زیادی در جلوگیری از دهیدراته شدن و ضعف و خستگی دارد و باید مشابه ناهار یک وعده غذایی کامل باشد.

مائده مظفری نیا تاکید نمود: در وعده سحر نباید غذا های سرخ کردنی و پر چرب مصرف گردد؛ بعلاوه غذا های پر نمک، پر ادویه و چرب موجب تشنگی در روز می گردد؛ چون با مصرف زیاد نمک و چربی غلظت اجزای تشکیل دهنده این مواد در خون بالا می رود و بدن به عنوان یک مکانیسم دفاعی و تنظیمی منطقه، کنترل تشنگی را فعال می نماید تا با مصرف آب، غلظت این مواد به حد نرمال برگردد.

این کارشناس تغذیه تاکید نمود: مصرف زیاد چای و قهوه در وعده سحری نیز به دلیل خاصیت ادرارآوری توصیه نمی گردد.

مائده مظفری نیا گفت: برای پیشگیری از اُفت سریع قندخون و گرسنگی زودهنگام، مصرف کربوهیدارت های پیچیده مثل نان سبوس دار، حبوبات و برنج قهوه ای یا برنج مخلوط با سبزیجات و حبوبات توصیه می گردد، به عنوان مثال انواع پلو های مخلوط با حبوبات و سبزیجات به همراه انواع گوشت و یا خورشت های کم چرب و کم نمک به همراه سالاد و سبزی خوردن و ماست برای وعده سحری مناسب هستند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان حضرت رسول (ص) اضافه نمود: در روزه داری، چون قندخون اُفت می نماید، بدن احتیاج به یک منبع انرژی به صورت گلوکز دارد تا کاهش قندخون در ساعت های روزه داری و ضعف را جبران کند؛ بنابراین خوردن یک غذای سبک و در عین حال پرانرژی در زمان افطار توصیه می گردد.

مائده مظفری نیا تاکید نمود: اگر فرد در افطار وعده حجیم و سنگین بخورد به دلیل اینکه زمان طولانی را گرسنه بود، تندتر غذا می خورد و مکانیسم سیری کندتر اتفاق می افتد که همین موضوع سبب افزایش دریافت کالری وچاقی می گردد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان حضرت رسول (ص) توضیح داد: باید در نظر داشت زولبیا و بامیه و به طور کلی مواد شیرین و قندی از جمله حلوا و شله زرد در وعده افطار محدود مصرف گردد به این دلیل که فرد زمان طولانی را گرسنه است و اگر با یک موادغذایی شیرین افطار خود را باز کند باعث افزایش سریع قندخون و در پی آن افت سریع می گردد و فرد دچار یک هیپوگلیسمی (افت خون) یا ضعف مجدد خواهد شد که در این صورت اشتهای فرد بیشتر و منجر به دریافت کالری بیشتر و چاقی می گردد.

به توصیه این کارشناس تغذیه، برای آغاز وعده افطار یا شکستن روزه باید مایعات گرم مثل آب یا چای کم رنگ و یک واحد میوه مثل 2 تا 3 عدد خرما میل گردد، در پی آن می توانید یک وعده کوچک و سبک مثل نان و پنیر و سبزی، سوپ جو و سبزیجات، حلیم بدون روغن همراه با دارچین، فرنی، سیب زمینی آب پز و تخم مرغ مصرف کنید.

مائده مظفری نیا اضافه نمود: مصرف میوه و سبزیجات هم در این وعده می تواند برای تامین آب و فیبر و ویتامین های مورد احتیاج و پیشگیری از یبوست مفید باشد؛ بهتر است سبزیجات به صورت خام مصرف کنید، چون در اثر پختن سبزی ها درصد آب آن ها کاهش می یابد.

کارشناس ارشد تغذیه تاکید نمود: خوردن آش های غلیظ و چرب که اندازه زیادی پیاز داغ و حبوبات دارد برای وعده افطار در افراد دارای مسائل گوارشی دارند، توصیه نمی گردد.

مائده مظفری نیا با بیان اینکه حدود یک الی یک و نیم ساعت بعد از افطار شام میل گردد، گفت: وعده شام هم مثل سحری باید یک وعده غذایی کامل و شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات، انواع گوشت، مرغ و ماهی، سبزیجات و لبنیات باشد؛ به عنوان مثال کوکو و کتلت کم روغن یا خوراک های مختلف به همراه نان سبوس دار و ماست یا دوغ و سالاد یا سبزی برای این وعده مناسب است.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان حضرت رسول (ص) اضافه نمود: بعلاوه برای کسانی که دچار اختلال خواب هستند پیشنهاد می گردد از نوشیدنی هایی، چون شربت خاکشیر یا تخم شربتی یا آب لیموی تازه و عرقیجات بدون شکر استفاده نمایند که هم منجر به هیدارته شدن بدن و هم بهبود کیفیت خواب آن ها می گردد.

مائده مظفری نیا با بیان اینکه میان وعده قبل خواب به عنوان تکمیل نماینده کفایت تغذیه در طول روز ضروری است، تاکید نمود:بعلاوه مصرف بادام و مویز همراه با شیر قبل خواب می تواند، به بهبود خواب یاری کند.

به گفته این کارشناس ارشد تغذیه، برای تامین آب بدن و برطرف تشنگی در ماه رمضان مصرف 4 تا 6 لیوان آب در فاصله افطار و سحر و استفاده از میوه و سبزیجات برترین نتیجه را دارد، اما نباید مقادیر بالای آب را در زمان کوتاهی بنوشید، زیرا سیستم بدن آغاز به دفع آن می نماید، برترین روش برای مصرف آب به این صورت است که در هر ساعت 1 یا 2 لیوان آب بنوشید، با این کار به بدن خود اجازه می دهید که مقادیر مورد احتیاج آب را ذخیره و کمبود آب بدن را جبران کند. ضمناً نوشیدن مایعات خیلی سرد برای سیستم گوارش مضر و بهتر است آب را به صورت ولرم یا خنک بنوشید.

مائده مظفری نیا در انتها اعلام کرد: برترین زمان برای فعالیت بدنی با شدت میانه بعد از سحر یا بعد از یک صرف یک افطار سبک توصیه می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1494

به "اهمیت رعایت الگوی صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت رعایت الگوی صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید