اولین محصول اورانیوم با غنای 60درصد فراوری شد

به گزارش مجله نازلارا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: با افتخار اعلام می کنم در ساعت 00:40 نیمه شب گذشته و در شب زیارتی سید الشهدا (ع)، دانشمندان جوان و خداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای 60 درصد دست یابند. این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می گویم؛ اراده ملت ایران معجزه آفرین است و هر توطئه ای را خنثی خواهد نمود.

اولین محصول اورانیوم با غنای 60درصد فراوری شد

در پی اقدام تروریستی اخیر در تاسیسات نطنز، رئیس جمهور سازمان انرژی اتمی را موظف به راه اندازی خط فراوری اورانیوم 60 درصد به مقدار مورد احتیاج در چارچوب ماده یک قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران مصوب مجلس شورای اسلامی نموده بود.

این غنی سازی در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز اجرا شده است.

پیشتر رییس سازمان انرژی اتمی نیز اعلام نموده بود که اقدام ایران برای فراوری اورانیوم تا غنای 60 درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای برطرف تحریم هاست.

علی اکبر صالحی درباره هدف فراوری اورانیوم غنی شده 60 درصدی خاطر نشان نموده بود: اورانیوم غنی شده 60 درصد را به عنوان سوخت راکتور تهران نمی خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت Targetهای U3O8 است که اورانیوم (U) آن 60 درصد غنا دارد. بنابراین با اورانیوم 60 درصد هدف یا Target درست می کنیم.

او همچنین گفته بود که این Targetها در راکتور (تهران) قرار می گیرند و بعد از مدتی که در مقابل تشعشات اتمی نهاده شد، در آن ماده ای به نام مولیبدن فراوری می گردد که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن آن را خارج کنیم. این مولیبدن ماده اولیه ساخت و فراوری بسیاری از رادیوداروهاست. مولیبدن ماده ای است که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که این اقدام همسو با برجام است؟ نیز اعلام نموده بود که انجام این فرایند تحت عنوان فیژن مولی (مولیبدنی که از شکافت هسته ای به وجود می آید) در چارچوب برجام پیش بینی شده است.

ایران روز سه شنبه در نامه ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام نمود که هزار سانتریفیوژ جدید در نطنز نصب خواهد شد و این میزان جدای از 5060 سانتریفیوژ موجود در نطنز است که ممکن است تعدادی از آن ها در اثر اقدام تروریستی روز یکشنبه در سایت نطنز صدمه دیده باشند.

ایران گفته است که هزار سانتریفیوژ جدید از نوع IR-1 خواهد بود اما راندمان این ماشین های جدید که نصب می شوند 50 درصد افزایش خواهد یافت.

منبع: فرارو
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1044

به "اولین محصول اورانیوم با غنای 60درصد فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین محصول اورانیوم با غنای 60درصد فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید