حداث بیش از 6800هکتار گلخانه طی 5سال آینده در سیستان و بلوچستان

به گزارش مجله نازلارا، خبرنگاران/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان در مورد توسعه گلخانه ها گفت: در حال حاضر برای 248هکتار گلخانه در استان مجوز صادر شده است ولی با توجه به محدودیت منابع آبی در استان و اهمیت مدیریت مصرف آب وافزایش تولیدات، توسعه تولیدات گلخانه ای از مهم ترین سیاست های بخش کشاورزی استان است.

حداث بیش از 6800هکتار گلخانه طی 5سال آینده در سیستان و بلوچستان

زورقی با اشاره به اینکه کشت در هر هکتار گلخانه معادل کشت 16هکناردر فضای باز، فراوری خواهد داشت، اضافه نمود: شرایط اقلیمی جنوب استان بهترین شرایط را برای توسعه گلخانه ها داراست وخوشبختانه سرمایه گذرانی نیز به منطقه آمده و با شیرین کردن آب دریا اقدام به ایجاد گلخانه در منطقه خواهند نمود ودولت نیز برای این امر 475میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص داده که بیشترین میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای توسعه گلخانه ها در سطح کل کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان گفت: در سیستان نیز با توجه به شروع آبگیری مزارع از طرح 46هزارهکتاری دشت سیستان شرایط برای توسعه کشت های فشرده فراهم شده است ودر این منطقه برای توسعه گلخانه ها هیچ محدودیت مالی وجود ندارد.

زورقی در مورد شروع آبگیری مزارع دشت سیستان از طرح عظیم 46هزار هکتاری گفت با همت نظام مقدس جمهوری اسلامی این طرح هوشمندانه با هدف عدالت در توزیع آب، افزایش راندمان آبیاری، انتقال آب تا مزرعه با توجه به احتیاج گیاه وتوسعه کشاورزی مالی اجرایی شد.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان، وی اضافه نمود: براساس برنامه طرح، 9هزار حوضچه 5هکتاری برای توزیع آب در 5شهرستان حوزه سیستان طراحی و اجرا شده است و کشاورزان برای کشت مالی هیچگونه دغدغه ای نخواهند داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از کشاورزان حوزه سیستان خواست با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های حوزه سیستان نسبت به تحویل منصوبات نصب شده در حوضچه ها اقدام کنند.

این مقام مسئول با اشاره به استعدادهای دامی استان گفت: دامپروری یکی از ظرفیت های بزرگ فراوریی استان است و سالیانه بیش از 30هزار تن گوشت قرمز در استان فراوری می گردد که 95درصد احتیاج استان را پوشش می دهد.

زورقی اضافه نمود: با توجه به فرصت مرزامسال برای اولین بار از سوی وزارت جهادکشاورزی مجوز واردات دام سبک وسنگین مولد و پرواری صادر شده وتاکنون بیش از 28هزار راس گاو و گوساله و8189نفر شتر وارد استان شده است وی تأکید کرد سیستان و بلوچستان با فراوری گوشت از محل دامهای وارداتی 30 درصد گوشت قرمز مورد احتیاج کشور را می تواند تأمین کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان توضیح داد: در حال حاضر 228واحد پرورش مرغ گوشتی در استان وجود داردکه 40درصد گوشت مورد احتیاج استان را تامین می کنند و بخش عمده گوشت مرغ مورد احتیاج استان از استان های مجاور به استان وارد می گردد.

وی از واحدهای مرغداری که فعال نیستند خواست هرچه سریعتر نسبت به فعال سازی واحد فراوریی خود اقدام کنند در غیر اینصورت مجوزهای آنان ابطال و مجوز به افراد متقاضی دیگر واگذار خواهد شد.

زورقی اضافه نمود: برای افزایش ضریب خود اتکایی استان به گوشت مرغ، خواهان صدورمجوزهای جدیدبرای ایجاد واحدهای پرورش مرغ گوشتی از سوی وزارت جهادکشاورزی شده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در مورد خرید تضمینی محصولات فراوریی کشاورزان گفت:برای خرید تضمینی محصولات استراتژیک مثل گندم، جو....هیچگونه مسئله ای نداریم ولی به کشاورزان توصیه می کنیم برای کشت محصولات جالیزی با مشورت کارشناسان بخش کشاورزی اقدام کرده تا در فروش محصولات فراوریی خود دچار مشکل نشوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 109

به "حداث بیش از 6800هکتار گلخانه طی 5سال آینده در سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداث بیش از 6800هکتار گلخانه طی 5سال آینده در سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید