خواص توت سفید و مزیت های درمانی آن

به گزارش مجله نازلارا، یاری به درمان بیماری های بی اختیاری ادرار، سرگیجه، کم خونی، بیخوابی، کاهش میل جنسی و کاهش قدرت عضلانی از خواص توت سفید (White mulberry) است.

خواص توت سفید و مزیت های درمانی آن

توت درختی است پایدار با میوهای آبدار،ریز، شیرین و لذیذ که به رنگها و انواع متعددی شامل توت سفید، توت قرمز، توت سیاه،شاهتوت، توت فرنگی و بلوبری در نقاط مختلف دنیا دیده میگردد. یکی از محبوبترین وپرخاصیت ترین انواع توتها، توت سفید است. درخت توت سفید، درختی است تنومند بابرگهای پهن که در تغذیه کرمهای ابریشم نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این درخت درمناطق غرب و مرکز ایران به صورت خودرو در باغها و حتی درختان شهری به وفور وجوددارد.علاوه بر طعم شیرین و دلچسب این میوه، خواص توتسفید و اجزای درخت آن (برگ، ساقه و ریشه) در درمان بسیاری از بیماریها، نظر متخصصانتغذیه و پژوهشگران را جلب نموده است. این میوه کوچک میتواند در فرایند درمان بیماریهای مختلفیمانند دیابت، تومورها و… به بیماران یاری کند .

ارزش غذایی توت سفید

مواد موثر و ترکیبات موجود در توت سفید شامل پروتئینگیاهی، چربی، آنتوسیانینها، ایزوفلاونها، پکتین، پتاسیم، کلسیم و انواعویتامین شامل ویتامین (ث)، (آ)، (ب1)، (ب2) و (ب3) است. توت سفید همچنین حاویمقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم است. به طور میانگین هر 100گرم توت خشک 360 کالری انرژی فراوری می نماید .

خواص توت سفید (طبیعت و خواص درمانی)

توت سفید طبعی گرم و مرطوب دارد. مهمترین اثراتو اعمال طبی این میوه کوچک و شیرین شامل خاصیت ملین، خلط آور، محرک، آرامبخش، ضددرد، ضد التهاب، ضد انگل، ضد میکروب، قابض، معرق، مدر و ضد سرطان است و بر اساسهمین مزیتها است که از آان برای درمان و پیشگیری از بسیاری بیماریها استفادهمیگردد. بعضی از مهمترین خواص توت سفید در ادامه آورده شده است.

  • مصرف توت سفیدبه صورت ناشتا خاصیت ملین داشته واز آن برای درمان یبوست استفاده میگردد.
  • برگ و میوه توت برای برطرف سرفه مفید میباشد.
  • مصرف توت سفید برای تصفیه خون مفید است.
  • به دلیل انواع ویتامین ها و مواد آنتی اکسیداناین میوه خاصیت ضد سرطان داشته و برای پیشگیری از سرطان میوهای مفید است.
  • ویتامین Aموجود در توت باعث رشدناخن ها و تقویت چشم می گردد.
  • از برگ درخت توت سفید برای درمان بیماری دیابتدر طب سنتی استفاده میگردد. همچنین از خواص توت سفید برای بیماران دیابتی جایگزینشدن آن با قند است. بیماران مبتلا به مرض قند با رعایت مقدار کالری مصرفی توت خشک،میتوانند از آن به عنوان قند طبیعی استفاده نمایند.
  • یکی دیگر از خواص توت سفید در طب سنتی استفادهاز آن برای درمان بی اختیاری ادرار است.
  • توت سفید به علت داشتن انواع ویتامین های گروه B در کاهش و برطرف ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب وهیجان و به ویژه درمان افسردگی موثر است .
  • در بسیاری از نقاط دنیا از توت سفید برایپیشگیری و درمان سفیدی زودرس موها استفاده میگردد.
  • از دیگر خواص توت سفید درمان کم خونیاست. این میوه سرشار از آهن بوده و لذا برای برطرف کم خونی ناشی از فقر آهن مفیداست.
  • از توت سفید برای تصفیه کبد در طب چینیاستفاده میگردد.
  • خوردن توت باعث افزایش و تامین انرژی مورد نیازبدن و تقویت نیروی جنسی میگردد.
  • شاخ و برگ گیاه توت حاوی آنتی اکسیدان بوده ومصرف آن در کاهش کلسترول بالا و محافظت از سلامت قلب مفید است.
  • تحقیقات محققان نشان داده مواد و خواص توت سفیددر کاهش عوارض سمی بعضی از داروهای شیمی درمانیاز جمله دوکسوروبیسین یاری نماینده میباشد.
  • به طور کلی توت سفید به علت داشتن کلسیم و فسفر برایلثه بچه ها مفید است و همچنی تأمین نماینده انرژی برای بچه ها و سالمندان خواهد بود.

مضرات توت سفید (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. با توجه به طبع گرم این میوه، خوردن بیش ازاندازه توت سفید به افراد دارای مزاج گرم توصیه نمیگردد و بهتر است این افراد بعداز خوردن آن مقداری سکنجبین به عنوان مصلح استفاده نمایند.
  2. بهترین زمان مصرف توت با معده خالی و قبل ازخوردن غذا است. خوردن توت همراه با غذا، هضم را دچار اشکال نموده و باعث فراوری نفخمعده و شکم میگردد.
  3. زیاده روی در مصرف توت میتواند باعث ایجاد اسهالگردد.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 727

به "خواص توت سفید و مزیت های درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص توت سفید و مزیت های درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید