طرز تهیه شیر برنج با شکر ، دستور ساده و خوشمزه

به گزارش مجله نازلارا، شیر برنج یک پودینگ ایرانی خوش طعم است که از برنج، شکر و شیر تهیه می گردد. این دسر خوشمزه هم همراه خوبی برای صبحانه است هم می توانید آن را به صورت سرد به عنوان دسری شیرین سرو کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه شیر برنج دارچینی را مرور نموده بودیم اکنون طرز تهیه شیر برنج با شکر را که دستور ساده و خوشمزه است مرور می کنیم.

طرز تهیه شیر برنج با شکر ، دستور ساده و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه شیر برنج با شکر

  • برنج سفید دانه کوتاه 1 فنجان
  • شیر 4 فنجان
  • آب 2 لیوان
  • شکر 2/3 پیمانه
  • گلاب 1/4 فنجان (گلاب)
  • هل آسیاب شده 1/4 قاشق چایخوری
  • نمک 1/4 قاشق چایخوری
  • دارچین و آجیل آسیاب شده برای تزیین به اندازه لازم

طرز تهیه شیر برنج با شکر

1. شستن و خیساندن برنج

اولین مرحله از طرز تهیه شیر برنج با شکر این است که برنج را بشویید تا آب آن شفاف گردد. پس از آبکشی برنج، آن را به یک کاسه یا قابلمه بزرگ منتقل کنید. آب سرد بریزید تا برنج زیر آب برود. برنج را حداقل 2 ساعت خیس کنید. خیساندن برنج زمان پخت را کوتاه می نماید چون دانه ها آب را جذب می نمایند. پس از اتمام زمان خیساندن، برنج را کاملا آبکش کنید.

2. پخت اولیه شیر برنج

در یک قابلمه، برنج را با 2 فنجان آب و 1/4 قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. برنج را روی حرارت ملایم بپزید تا جدا گردد. هر از گاهی هم بزنید تا نچسبد. شیر را اضافه کنید و بگذارید بجوشد. حرارت را کم کنید شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا حل گردد. حدود 40-45 دقیقه یا تا زمانی که مخلوط غلیظ گردد بپزید. در حین پخت در قابلمه را کاملا نپوشانید تا سرریز نگردد.

3. پخت نهایی و سرو شیر برنج

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیر برنج با شکر وقت آن است که گلاب و هل آسیاب شده را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید 10 دقیقه دیگر بپزد سپس شیر برنج آماده شده را در فنجان ها یا کاسه های کوچک بریزید و روی آن را با دارچین، کشمش، آجیل یا مربا تزیین کنید. این دسر خوشمزه را می توانید هم به صورت گرم، هم سرد سرو کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه شیر برنج

تهیه و پخت شیر برنج چه تهیه آن با شکر باشد چه بدون شکر، هم برای تنوع در برنامه غذایی و هم بهره مند شدن از خواص شیر برنج لازم و البته آسان است.

استفاده از گلاب اختیاری است

گلاب طعم ملایم گلی را به این دسر خوشمزه اضافه می نماید که طعم شیرین پودینگ برنج را تکمیل می نماید. اما خوب است حواستان باشد که گلاب زیاد نباشد پس ابتدا اندازهی کمی گلاب بریزید و رفته رفته آن را اضافه کنید تا به عطر و طعم دلخواه برسید.

مقدار استفاده از شکر و جایگزین های آن

اگر قصد دارید شیر برنج را با شیره انگور یا مربا سرو کنید، بهتر است مقدار شکری که در دستور گفته شده را کاهش دهید. یا حتی شکر قهوه ای را جایگزین کنید هر چند عسل هم جایگزین خوبی برای تهیه شیر برنج است.

حرارت مناسب برای تهیه شیر برنج

در زمان تهیه شیر برنج با شکر وقتی به مرحله ای رسیدید که باید شیر را اضافه کنید، ابتدا حرارت گاز را زیاد کنید و وقتی شیر آغاز به جوشیدن کرد، حرارت را تا حد میانه کم کنید تا مبادا سر برود.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 11 دی 1402 بروزرسانی: 11 دی 1402 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1739

به "طرز تهیه شیر برنج با شکر ، دستور ساده و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیر برنج با شکر ، دستور ساده و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید