ظرفیت 125 میلیارد دلاری صادرات به همسایگان ایران

به گزارش مجله نازلارا، خبرنگاران : رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: محاسبات ما نشان می دهد ظرفیت صادرات ما به کشورهای همسایه 100 میلیارد دلار بیشتر از میزان کنونی است.

ظرفیت 125 میلیارد دلاری صادرات به همسایگان ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایبِنا، حمید زادبوم با بیان این که هم اکنون میزان صادرات ما به 15 کشور همسایه حدود 25 میلیارد دلار است افزود: ما می توانیم تا حدود صد میلیارد دلار در اقلامی که کشورهای همسایه واردات دارند و ما در آن کالاها سابقه صادراتی داریم میزان صادرات را افزایش دهیم.

وی با بیان این که پاکستان، پرظرفیت ترین کشور هدف صادراتی ما می تواند باشد گفت: هم اکنون صادرات رسمی ما به این کشور یک و دو دهم میلیارد دلار تا یک و نیم میلیارد دلار است در حالی که ظرفیت صادراتی ما به پاکستان حدود 16 میلیارد دلار و این در حالی است که بسیاری از صادرنمایندگان ما به سمت بازارهای این کشور نمی فرایند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از پاکستان کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، روسیه و دیگر کشورهای همسایه از ظرفیت های بالایی برای صادرات کالای ایرانی به این کشورها برخوردارند از این رو ما بر بازار این کشورها تمرکز کردیم تا توسعه تجارت با این کشورها از راه رسمی باشد.

زادبوم همچنین گفت: بازارچه های مرزی و مرزنشینان ما که حدود هفت میلیون نفرند فقط در رقم های پایین صادرات نقش دارند، اما برای توسعه صادرات در ارقام عظیم ضروری است که به سمت تجارت رسمی و فراتر از بازارچه های مرزی حرکت کنیم در عین حال علاقه مندیم بازارچه های مرزی فقط در محدوده خود فعالیت نمایند تا رونقی در مرزها ایجاد گردد ضمن این که از صادرات مرزنشینان با کارت بازرگانی معتبر نیز استقبال می کنیم.

وی افزود: بعضی از کشورهای همسایه طرف تجاری ما اعتقاد دارند در مواقعی کالاهایی در بازارچه های مرزی جابجا می گردد که زیاد مدنظر دو کشور مبدا و مقصد صادراتی نیست از این رو از تبادلات تجاری به وسیله بازارچه های مرزی استقبال نمی نمایند.

زادبوم گفت: سال گذشته از حدود 25 میلیارد دلار صادرات ما به کشورهای همسایه، سهم مرزنشینان و پیله وران کمتر از دو میلیارد دلار بوده است و شاید بیشتر از این هم نگردد، زیرا روش های صادراتی و فروش آن ها سنتی و دم مرزی است که نمی تواند ارقام عظیم را پوشش دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت به تشکیل میزهای کشوری و کالایی برای توسعه صادرات به کشورهای همسایه اشاره نمود و گفت: در میز کشوری که در آن اجتماعی از نهادهای مختلف دولتی حضور دارند مسائل مرتبط با صادرات آن کشور را آنالیز و برای آن راهکار پیدا می کنیم تا پیگیری ها انجام گردد به طور نمونه اگر میز روسیه را برگزار می کنیم همه نهادهای دولتی مرتبط با موضوع، بخش خصوصی، اتاق های بازرگانی و صادرنمایندگان را دعوت می کنیم تا مسائل مرتبط با صادرات به این کشور آنالیز گردد.

زادبوم افزود: در میز کالایی موضوعات مرتبط با صادرات کالاهایی مانند فرش دستبافت، محصولات نساجی و پوشاک و زعفران را با حضور نهادهای دولتی، بخش خصوصی، اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف آنالیز و دسته بندی می کنیم اگر امکان داشت همان جا موضوع را حل می کنیم، اما اگر ضرورت داشت و نتوانستیم در آن میز کالایی موضوع را حل کنیم به هیئت وزیران، شورای عالی صادرات یا شورای عالی هماهنگی مالی می رود تا موانع و گلوگاه های صادراتی این کالاها به کشورهای هدف حل گردد.

وی ادامه داد: در صادرات محصولات کشاورزی ممکن است به یک سری زیرساخت ها احتیاج داشته باشیم که این موضوع باید در جلسات متعدد حل و فصل گردد مانند حمل و نقل محصولات کشاورزی که در میز محصولات کشاورزی به آن پرداخته می گردد.

آقای زادبوم با بیان این که وظیفه سازمان توسعه تجارت، برطرف موانع پیش روی صادرات است گفت: در سال 99 به جز یک یا دو مورد، عوارض و ممنوعیت صادراتی جدیدی نداشتیم ضمن این که سعی می کنیم از این به بعد هم نداشته باشیم، اما در مواردی که ستاد تنظیم بازار ممکن است برای تنظیم بازار داخل تصمیماتی بگیرد این ستاد به ما به عنوان مدیریت صادرات پیشنهادها را مطرح می نماید و ما با نظر کارگروه مدیریت صادرات و وزیر صمت، راجع به آن تصمیم خواهیم گرفت.

وی گفت: در فرآیند تصمیم گیری سعی می کنیم تا حد ممکن صادرات منظم بعضی صنایع تحت تاثیر قرار نگیرد تا اگر مجبور شدیم محدودیت صادراتی وضع کنیم به صادرنماینده ای که قرارداد از قبل مشخص شده و یا کالایی در راه دارد یاری می کنیم اقدام او تکمیل و کالای مورد نظر صادر گردد.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره استفاده از ظرفیت ترانزیتی کشور گفت: یک وجه از استفاده از ظرفیت ترانزیت این است که راه ترانزیت را در داخل کشور باز بگذاریم و رفت و آمدها انجام گردد، زیرا این موضوع علاوه بر ایجاد درآمدزایی برای کشور، فرصتی برای تجارت کشور نیز محسوب می گردد که اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم از مسیرهای ترانزیتی و به تدریج از چرخه اقتصاد بین الملل حذف خواهیم شد.

زادبوم گفت: در روی دیگر سکه ممکن است بعضی از کالاهایی که از کشور ترانزیت می شوند به بازار کالاهای ما در دیگر کشورها آسیب وارد کند بنابراین باید احتیاط، دقت و آنالیز کنیم تا کالاهای ترانزیتی به صادرات ما ضربه نزند البته با توجه به برنامه ریزی خوب وزارت راه و شهرسازی و معاونت حمل و نقل این وزارتخانه امیدواریم بتوانیم هم راه ترانزیت را باز بگذاریم و هم از چرخه ترانزیت و مسیرهای بین المللی حذف نشویم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 633

به "ظرفیت 125 میلیارد دلاری صادرات به همسایگان ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت 125 میلیارد دلاری صادرات به همسایگان ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید