عادی سازی روابط ترکیه و مصر، قاهره عجله ای ندارد

به گزارش مجله نازلارا، به گزارش خبرنگاران، الاخبار لبنان در مطلبی با عنوان عادی سازی روابط ترکیه و مصر آورده است: موسم عادی سازی روابط ترکیه و مصر شروع شده است و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امیدوار است که در عرصه سیاست خارجی کشورش گامهایی بردارد.

عادی سازی روابط ترکیه و مصر، قاهره عجله ای ندارد

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

این رسانه می نویسد: ترمیم روابط بحران زده با قاهره در راس اولویت های حزب عدالت و توسعه است و اینکه از مواضع سابق عقب نشینی کننند و در مقابل معارضان این حزب به شماتت این سیاست پرداخته و اشاره می کنند که سیاست های اردوغان بدون چشم انداز و کوته بینانه است.

الاخبار گزارش داد: به همان اندازه که حامیان نظام ترکیه از ارتباط میان ترکیه و مصر حمایت می کنند، مخالفان آنرا مورد شماتت قرار می دهند و بر این باورند که از روابط با عبدالفتاح السیسی در دوره اردوغان به عنوان مصرف داخلی استفاده شده است.

علی باباجان رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت و از مخالفان سیاست های اردوغان سیاست اردوغان را دمدمی مزاج توصیف می کند و می گوید: به یکباره سیسی کودتاچی از نظر اردوغان به سیسی برادر تبدیل می شود.

یاشار یاکیش اولین وزیر خارجه دوره عدالت و توسعه و سفیر سابق ترکیه در قاهره(1995 تا 1998) تاکید کرد: روابط ترکیه و مصر همواره در دست ترکیه بوده و مصر مطالبه ای از ترکیه نداشته است و طرفی که مشکل ایجاد کرده است ترکیه بوده است. ترکیه روابط را به مرحله قطع شدن کامل رسانده است. روابط میان مصر و ترکیه تَرک خورده است و ظرف یک شب قابل حل نیست.

وی می افزاید: بعید است که مصر در ترکیه سفیر انتخاب کند زیرا با اخوان المسلمین مشکل دارد.

روابط میان قاهره و آنکارا یک شبه حل نخواهد شد

شفق غوک ترک سفیر سالهای 2005 تا 2009 ترکیه در مصر هم بر این باور است که روابط میان طرفین یک شبه حل نخواهد شد و اینکه زمانی که روابط مصر و ترکیه خوب بود مدیترانه شرقی از آرامش برخوردار بود و این ترکیه بود که این شراکت را برهم زد و در بحبوحه تنش کنونی، مصر مجبور به امضای توافق با یونان شد که در شرایط عادی رخ نمی دهد. مصر خواهان اقدامات عملی است.

الاخبار نوشت: محمد علی گولر تحلیلگر روزنامه جمهورییت بر این باور است که هشت سال به علت سیاست های کوته بینانه از بین رفت و منافع ملی ترکیه مورد بی توجهی قرار گرفت و این درباره سوریه هم صادق است و ثمره ای برای آنکارا نداشت و بشار اسد در قدرت باقی است.

قاهره عجله ای برای عادی سازی روابط با ترکیه ندارد

این رسانه می نویسد: به اندازه ای که نظام ترکیه شاد است مصر اینگونه نیست زیرا محافل دیپلماتیک مصری بر این باورند که باید گامهایی از سوی ترکیه برداشته شود زیرا به اعتقاد آنها شروع کننده این دشمنی آنکارا بوده است و نظام عبدالفتاح السیسی را به رسمیت نشناختند.

الاخبار نوشت: قاهره عجله ای در این زمینه ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 985

به "عادی سازی روابط ترکیه و مصر، قاهره عجله ای ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عادی سازی روابط ترکیه و مصر، قاهره عجله ای ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید