امیدهای تازه برای درمان بیماران HIV پس از اعلام عاری شدن هفتمین بیمار دارای عفونت HIV از ویروس

به گزارش مجله نازلارا، یک مرد 60 ساله آلمانی به احتمال زیاد هفتمین فردی است که به طور مؤثر از HIV رهایی یافته است. این موفقیت پس از دریافت پیوند سلول های بنیادی ارخ داد. البته توجه داشته باشید که این روش در موارد خاص و به وقت احتیاج می تواند انجام گردد و خطرناک است و برای بیمارانی انجام می گردد که هم HIV و هم لوسمی تهاجمی دارند و این طور نیست که برای تقریبا 40 میلیون نفر مبتلا به این ویروس کشنده در سراسر دنیا قابل اجرا باشد.

امیدهای تازه برای درمان بیماران HIV پس از اعلام عاری شدن هفتمین بیمار دارای عفونت HIV از ویروس

این مرد آلمانی که خواسته ناشناس باقی بماند، بیمار نو برلین نامیده شده. اولین بیمار برلین، تیموتی ری براون، در سال 2008 اولین فردی بود که از HIV درمان شد و در سال 2020 بر اثر سرطان درگذشت. دومین مرد از برلین که بهبودی طولانی مدت از HIV داشت، قبل از بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی ایدز که هفته آینده در مونیخ برگزار می گردد، معرفی گردید.

روند درمان و نتایج

این مرد در سال 2009 مبتلا به HIV تشخیص داده شد و در سال 2015 پیوند مغز استخوان برای درمان لوسمی دریافت کرد. این روش که خطر مرگ 10 درصد دارد، سیستم ایمنی فرد را کلا جایگزین می نماید. سپس او در اواخر سال 2018 مصرف داروهای ضد ویروسی را متوقف کرد. تقریباً شش سال بعد از آن، به نظر می رسد که او هم از HIV و هم از سرطان بهبودی یافته است.

کریستیان گبلر، پزشک-پژوهشگر در بیمارستان دانشگاه چاریت برلین که این بیمار را درمان می نماید، گفت که تیم نمی تواند با اطمینان کامل بگوید که همه آثار HIV از بین رفته است، اما اضافه کرد که مورد این بیمار به شدت نشان دهنده درمان HIV است. او احساس خوبی دارد و مشتاق است در تحقیقات ما یاری کند.

اثرات امیدوارنماینده برای درمان گسترده تر

شارون لوین، رئیس انجمن بین المللی ایدز، گفت که محققان از استفاده از کلمه درمان تردید دارند زیرا تعیین نیست که تا چه مدت باید چنین مواردی را پیگیری نمایند. اما بیش از پنج سال بهبودی نشان می دهد که این مرد نزدیک به درمان محسوب می گردد.

تفاوت مهمی بین مورد این مرد و دیگر بیماران HIV که به بهبودی طولانی مدت رسیده اند وجود دارد. همه به جز یکی از بیماران دیگر سلول های بنیادی از اهدانمایندگانی دریافت نموده بودند که دارای جهش نادر در ژن CCR5 بودند که مانع ورود HIV به سلول های بدن می گردد. اما بیمار نو برلین اولین کسی است که سلول های بنیادی از اهدانماینده ای دریافت نموده که فقط یک نسخه از ژن جهش یافته را به ارث برده بود.

حدود 15 درصد از افراد با منشاء اروپایی یک نسخه جهش یافته دارند، در حالی که فقط یک درصد هر دو نسخه را دارند. محققان امیدوارند که موفقیت اخیر به این معنا باشد که در آینده می توان از تعداد بیشتری از اهدانمایندگان استفاده کرد. این مورد نو بعلاوه برای جستجوی گسترده تر برای درمان HIV که برای همه بیماران کاربردی باشد، امیدوارنماینده است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 تیر 1403 بروزرسانی: 30 تیر 1403 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1751

به "امیدهای تازه برای درمان بیماران HIV پس از اعلام عاری شدن هفتمین بیمار دارای عفونت HIV از ویروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدهای تازه برای درمان بیماران HIV پس از اعلام عاری شدن هفتمین بیمار دارای عفونت HIV از ویروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید