برداشت زعفران در قطب فراوری پسته ایران شروع شد

به گزارش مجله نازلارا، سرپرست فرمانداری رفسنجان گفت: سال جاری برداشت 180 کیلوگرم زعفران به ارزش بیش از هفت میلیارد تومان، از مزارع رفسنجان پیش بینی می گردد.

برداشت زعفران در قطب فراوری پسته ایران شروع شد

در شمال غرب استان کرمان به عنوان قطب مهم و بزرگ طلای سبز ایران به شمار می رود و بزرگ ترین جنگل دست کاشت پسته جهان در این منطقه نهاده شده است که زمانی بزرگ ترین صادرنماینده پسته در ایران و جهان به شمار می رفت. اما به دلیل سرمازدگی، آفت های مختلف، خشکسالی و در پی آن کم آبی، شوری آب و دیگر عوامل نظیر باغداری سنتی طی سال های اخیر روند فراوری پسته در این منطقه رفته رفته محدودتر شده تا اینکه سال جاری برداشت این محصول به کمتر از 10 هزار تن رسیده؛ این درحالی است که اندازه فراوری پسته در رفسنجان سال های قبل افزون بر 250 هزار تن بود.

هرچند تغییر الگوی کشت برای کشاورزان و باغدارانی که سال ها در یک نوع محصول فعالیت داشته اند سخت است و زمین و اقلیم نیز باید پاسخگو باشد، اما از جمله گزینه های موردنظر برای تغییر الگوی کشت در رفسنجان، زعفران است؛ هرچند حرف و حدیث هایی نیز درباره توسعه این کشت از جمله درباره اندازه زمین مورد نیاز و بعلاوه ارزآوری و عایدی این محصول در برابر پسته مطرح است، اما طی چندسال اخیر این اقدام عملیاتی شده و از جمله امید ها برای تغییر الگوی کشت پیروز در این منطقه به شمار می رود.

سرپرست فرمانداری رفسنجان با بیان اینکه ترویج کشت و توسعه زعفران در این شهرستان از سال 97 شروع شده است گفت: اندازه کشت زعفران از پنج هکتار به بیش از 45 هکتار مزرعه زعفران در رفسنجان رسیده است.

حسین رضایی اضافه نمود: سال جاری برداشت 180 کیلوگرم زعفران به ارزش بیش از هفت میلیارد تومان را پیش بینی می کنیم که در منطقه ها مستعدی مانند راویز، خنامان، سرچشمه، دره در، دره جوز و اودرج کشت شده است.

وی با بیان اینکه برداشت زعفران از اول آبان هر سال شروع می گردد و تا یک ماه ادامه دارد توضیح داد: به طور میانگین برداشت سه تا چهار کیلوگرم در هکتار صورت گرفته و 40 درصد این کشت ها در راویز انجام می گردد که با توجه به شرایط آب و هوای مطلوب و خنک، حتی در هر هکتار در این منطقه 12 کیلوگرم هم زعفران برداشت شده است. ترویج کشت و توسعه زعفران از سال 97 با از بین رفتن 90 درصد محصول کشاورزی پسته در دستور کار نهاده شد تا کشاورزان بتوانند به وسیله کشت های جایگزین عایدی کسب نمایند.

سرپرست فرمانداری رفسنجان اعلام کرد: ترویج کشت و توسعه زعفران از سال 97 با از بین رفتن 90 درصد محصول کشاورزی پسته در دستور کار نهاده شد تا کشاورزان بتوانند به وسیله کشت های جایگزین عایدی کسب نمایند و در طرح توسعه با یاری دانشگاه ولیعصر (عج) در خنامان این کشت انجام شد و علاوه بر راویز و خنامان در منطقه ها دیگر شهرستان از جمله سرچشمه، دره در و اودرج هم زعفران کاری داریم.

وی با اشاره به برداشت 90 کیلو زعفران در این شهرستان در سال گذشته گفت: آبیاری زعفران در پاییز انجام می گردد و این کشت نیز مانند سایر زراعت های دیگر نیاز به تغذیه مناسب دارد و کسانی که قصد کشت دارند بهتر است به جهادکشاورزی مراجعه و پیاز و نیز سهمیه کود های فسفات و ازت دریافت نمایند.

سرپرست فرمانداری رفسنجان ادامه داد: حتی زعفران کاران می توانند برای توسعه کشت های جایگزین مانند زعفران، عناب، گیاهان دارویی، زرشک و ... از جهاد کشاورزی تسهیلات دریافت نمایند.

رضایی گفت: برای حصارکشی اطراف مزرعه زعفران نیز به منظور جلوگیری از هجوم حیوانات، کشاورزان می توانند مجوز حصار کشی را از جهاد کشاورزی دریافت و با استفاده از فنس اطراف زمین را حصار کشی نمایند.

خبرنگاران کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 آبان 1401 بروزرسانی: 8 آبان 1401 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1595

به "برداشت زعفران در قطب فراوری پسته ایران شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برداشت زعفران در قطب فراوری پسته ایران شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید