کلزاکاران در موعد مقرر اقدام به کشت کلزا کنند، افزایش نیم میلی متری بارش نسبت به سال قبل

به گزارش مجله نازلارا، مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان استان های سیستان و بلوچستان تا 15 آبان نسبت به کشت کلزا اقدام کنند.

کلزاکاران در موعد مقرر اقدام به کشت کلزا کنند، افزایش نیم میلی متری بارش نسبت به سال قبل

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی خبرنگاران از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: بنابر نقشه های هواشناسی طی امروز و فردا در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، برخی نقاط اردبیل و کردستان بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می شود که در نقاط سردسیر و مرتفع بارش برف هم انتظار می رود.

وی اضافه کرد: طی روزهای شنبه و یکشنبه در استان های کرمانشاه، همدان، زنجان، گیلان و ارتفاعات قزوین، البرز و تهران بارش پراکنده پیش بینی می شود.

حقیقت از استمرار بارش ها در برخی نقاط خبر داد و گفت: روز دوشنبه در برخی منطقه ها شمال غرب کشور و روز سه شنبه در برخی منطقه ها شمال غرب، خراسان شاقتصادی و ارتفاعات البرز غربی و مرکزی بارش پراکنده رخ می دهد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: روز چهارشنبه با گذر امواجی از منطقه ها شمال غرب و غرب کشور در استان های خراسان شاقتصادی، سواحل دریای خزر و دامنه ها و ارتفاعات البرز مرکزی و غربی بارش باران و در منطقه ها سردسیر بارش برف پیش بینی می شود.

به گفته وی، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه با افزایش سرعت وزش باد در استان های سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی، کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

حقیقت در توصیه ای به کلزاکاران بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان استان سیستان و بلوچستان شهرهای ایرانشهر، چابهار، زابل، خاش. نیمروز و زهک توصیه می شود که تا 15 آبان کشت کلزا را انجام دهد.

وی ادامه داد: باغداران منطقه ها جنوبی و شرقی نسبت به قطع آبیاری درختان پسته اقدام کنند تا گیاه برای خواب آماده شود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزان نگران کشت دیم نباشند، بیان کرد: با توجه به شرایط جوی کشاورزان بویژه در نوار غربی اقدام به کشت دیم کنند و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

به گفته وی، با وجود سرمای هوا طی روزهای آینده در نیمه شاقتصادی کشور به کشاورزان توصیه می شود که از محلول پاشی و سم پاشی اجتناب کنند.

حقیقت درباره آخرین شرایط بارندگی در سال زراعی نو گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی جاری مجموع بارش کشور 5.1 میلی متر، در مدت مشابه سال قبل 4.7 میلی متر و در دوره بلندمدت 10.2 میلی متر بوده است که این امر کاهش 5 .1 میلی متر نسبت به دوره نرمال و افزایش نیم میلی متری نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کم بارشی تا اواسط آذر ادامه دارد، بیان کرد:نقشه های هواشناسی نشان می دهد که کم بارشی همچنان به قوت خود باقی است و امیدواریم بارش ها از نیمه آذر به بعد آغاز شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: nazlara.ir شناسه مطلب: 1319

به "کلزاکاران در موعد مقرر اقدام به کشت کلزا کنند، افزایش نیم میلی متری بارش نسبت به سال قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلزاکاران در موعد مقرر اقدام به کشت کلزا کنند، افزایش نیم میلی متری بارش نسبت به سال قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید